جستجو

خبرنامه

اشتراک

روزه فقط تحمل گرسنگی و تشنگی نیست

 

قال امیرالمومنین علیه السلام :
الصِیامُ اِجتِنابُ المَحارِم کَمَا یَمتَنِعُ الرَجُل مِنَ الطَعامِ وَ الشَراب.

امام على علیه السلام فرمود:
روزه پرهیز از حرامها است همچنانکه شخص از خوردنى و نوشیدنى پرهیز مى‏کند.
[یعنی همانطور که از خوردن کناره گیری می‌کند باید از کارهای حرام نیز بپرهیزد].

انسان مسلمان در این ماه مبارک علاوه بر نخوردن و نیاشامیدن باید یک سری اصول اخلاقی را هم رعایت کرده و از رفتارهای ناپسندی چون غیبت، تهمت، دروغ و خرد کردن شخصیت مسلمان پرهیز کند. بنابر فرموده‌ی امیرالمومنین (ع)، بسیاری از افراد در ماه رمضان، فقط گرسنگی و تشنگی را تحمل می‌کنند و در حقیقت این افراد، روزه‌ی واقعی نگرفته‌اند و با انجام رفتارهایی ناپسند و گناه، روزه‌ی خود را باطل می‌کنند.

در یکی از روزهای ماه رمضان، زنی در نزد پیامبر (ص) غیبت کسی را کرد؛ پیامبر فرمودند "بروید حلال کنید و این گوشت‌هایی را که زیر دندان شما مانده دربیاورید؛ زن گفت " من که روزه هستم" ؛ حضرت فرمودند " شما غیبت کردید و روزه‌تان باطل شده است" .

درصورتی‌که مومن به تمامی وظایف خود در ماه رمضان عمل کند، از معنویات این ماه مبارک به طور کامل برخوردار شده و علاوه بر سلامت جسم، روح و باطنش هم جلا یافته و متعادل می‌شود. علت اینکه در ماه رمضان، روزه واجب شده این است که قرآن در این ماه نازل شده و دریافت و فهم قرآن نیاز به صفای باطن و روح و اخلاق متعالی دارد.

انسان ۱۱ ماه از سال، شکم، صفرا و رگ‌های بدن خود را پر می‌کند و به زمانی نیاز دارد که فرصتی به کبد و اعضای بدن خود بدهد تا سلامتی جسمی و به تبع آن سلامت روح و باطن خود را به دست آورد. در پایان این ماه، روزی به نام عید فطر یعنی بازگشت به فطرت قرار داده شده است؛ یعنی مومنان در این ماه تلاش می‌کنند، تمام ابعاد ظاهری، باطنی و فطری خود را صفا داده و به حقیقت و اصل و فطرت خداپرستانه خود بازگردند و لذا در پایان ماه، عید برپا می‌کنند.وهمچنین خداوند در قرآن می‌فرماید " ای کسانی که ایمان آورده اید؛ روزه بر شما واجب شد آنچنان‌ که بر امت‌های گذشته هم واجب بوده است