جستجو

خبرنامه

اشتراک

فلسفه واجب شدن نمازهاي پنج‌گانه/ چرا براي نماز وضو مي‌گيريم

پيامبر اعظم(ص) درباره وجوب نماز عصر مي‌فرمايند: آن ساعتي که آدم(ع) از درخت نهي شده خورد و از بهشت رانده شد، نماز عصر واجب شد. پس خداوند نسل او را تا روز قيامت به اين نماز فرمان داد و اين نماز از محبوب‌ترين نمازها نزد خداي سبحان است.به گزارش فارس، بعضي از اعمالي که در ميان مردم رايج است و عده بي‌شماري به انجام آنها اهتمام مي‌ورزند بعضاً به تصور اينکه آن عمل صحيح است انجام مي‌دهند اما در حالي که از شيوه درست آن غافل هستند، از اين رو بر آن شديم تا مواردي را که شيوع بيشتري در جامعه دارد از کتاب «عمل‌هاي اشتباه، پاسخ‌هاي صحيح» اثر حجت‌الاسلام علي سنجراني براي علاقه‌مندان ذکر کنيم .

حکمت گفتن هفت بار تکبير قبل از تکبيره‌الاحرام چيست؟

پاسخ: شيخ طوسي با سند خود، از امام صادق(ع) نقل کرده که فرمود: امام حسين(ع) دير به سخن آمد تا آنجا که بيم مي‌رفت نکند حرف نزند و بي سخن باشد روزي رسول خدا(ص) در نماز بود و در طرف راست او حسين‌ بن ‌علي (ع) ايستاده بود. پيامبر(ص) (براي ورود به نماز) تکبير گفت: حسين(ع) نتوانست تکبير را درست بگويد رسول خدا(ص) پيوسته تکبير مي‌گفت و حسين(ع) پيوسته تلاش مي‌کرد که آن را درست بگويد و نمي‌توانست تا اينکه حضرت رسول (ص) هفتمين تکبير را فرمود در اين هنگام امام حسين(ع) تکبير را صحيح و کامل أدا کرد. امام صادق(ع) فرمودند. بدين علت تکبيرهاي هفتگانه در ابتداي نماز سنت شد.

به چه دليل ما بايد در طول شبانه روز پنج وعده نماز بخوانيم؟

پاسخ: پيغمبر اکرم(ص) فرمودند: هرگاه وقت زوال رسد آفتاب در حلقه (نصف‌النهار) خود در آيد چون در آن داخل شد، آفتاب زوال يابد و همه خلايق مادون عروش، پروردگارم را تسبيح گويند و آن ساعتي است که پروردگارم بر من رحمت فرستد، از اين رو خداي بر من و بر امت من نماز آن ساعت را واجب فرموده است زيرا فرمود: «اَقِمِ الصَّلوهَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ» نماز را زوال آفتاب بپاي دار» و آن ساعتي است که در قيامت جهنم را آورند از اين رو هيچ مؤمني در آن لحظه در حال سجده يا رکوع يا ايستاده در نماز خود نخواهد بود مگر آنکه خدا تن او را بر آتش حرام فرمايد.

و اما نماز عصر، آن ساعتي است که آدم(ع) از آن درخت نهي شده خورد و او را از بهشت پايين آورد. پس خداوند نسل او را تا روز قيامت به اين نماز فرمان داد اين نماز از محبوب‌ترين نمازها نزد خداي سبحان است، از اين رو پروردگارم به من سفارش فرمود: تا از ميان همه نمازها آن را (مخصوصاً) مراعات کنم، او فرمود: «بر نمازها و نماز ميانه مواظبت کنيد؛ «حافِظُوا عَلَي الصَّلَواتِ وَ الصَّلاهِ الْوُسْطي» بنابراين نماز ميانه همان نماز عصر است.

و اما نماز مغرب، آن ساعتي است که خداي سبحان توبه آدم را پذيرفت پس ميان خوردن از درخت نهي شده و توبه آدم سيصد سال از روزهاي دنيا فاصله بوده ـ و يک روز ايام آخرت، چون هزار سال دنيا است ـ پس آدم ـ که صلوات خدا بر او باد ـ سه رکعت نماز گزارد، يک رکعت براي گناه خودش و يک رکعت براي گناه حوا و يک رکعت براي توبه خود، از اين رو خدا توبه او را پذيرفت و بر امت من اين نماز سه رکعتي را واجب فرمود و آن ساعتي است که دعا در آن مستجاب است و پروردگارم به من وعده داده که سؤال کننده خود را نا اميد نفرمايد او فرمود: «فَسُبْحَانَ اللَّهِ حِينَ تُمْسُونَ وَحِينَ تُصْبِحُونَ»؛ پس خدا را تسبيح گوييد، آنگاه که به مغرب در مي‌آييد و آنگاه که به بامداد در مي‌آييد

و اما نماز عشاء، پس چون قبر را تاريکي ويژه‌اي است و قيامت را تاريکي ويژه‌اي است خداوند اين نماز را براي من و امّتم فرمان داد و هيچ‌ گامي به سوي نماز عشاء برداشته نمي‌شود مگر آنکه خداي سبحان گودال‌هاي آتش را بر او حرام فرمايد و قبرش را روشن کند و در روز قيامت نوري که با آن از صراط بگذرد به او بخشد، نماز عشا نمازي است که خداي سبحان آن را، براي پيامبران پيش از من برگزيد.

و اما نماز صبح، زيرا آفتاب هنگام طلوع از شاخ شيطان سر بزند، از اين رو خداي سبحان به من فرمان داد تا پيش از طلوع آفتاب نماز فجر گزارم و امّتم پيش از آنکه کفار سجده بر خورشيد آرند براي خدا سجده کنند و شتاب به آن، نزد خدا محبوب‌تر است و آن نمازي است که فرشتگان شب و روز (هردو) آن را شاهدند.

چرا براي نماز وضو مي‌گيريم؟

پاسخ: در روايتي داريم پيغمبر اکرم(ص) در سؤال آن شخص يهودي که از پيامبر(ص) فرمود: همين که شيطان به وسوسه برخاست و آدم(ع) را به آن درخت نهي شده نزديک کرد و آدم به آن نگريست طراوت صورتش برفت پس ايستاد، اين اولين گامي بود که به سوي گناه برداشته شد سپس درخت را گرفت و آن را شکافت و از آن خورد چون از آن خورد لباس‌ها از او پريدند و نور از بدنش برفت اينجا بود که آدم (ع) (پشيمان شده) دست خويش بر سر نهاد و گريست.

چون خداوند توبه او را پذيرفت بر او و فرزندان او واجب فرمود که اين چهار عضو را بشويند فرمود که صورت را بشويند زيرا آدم به آن درخت نگريست دست‌ها را تا آرنج بشويند زيرا دستان خويش به سوي گناه دراز کرد، سر را مسح کند زيرا دست خويش(هنگام پشيماني و پيش از پذيرش توبه) بر فرق سر نهاد و فرمود که پاها را مسح کند زيرا که به سوي گناه برفتند.