جستجو

خبرنامه

اشتراک

سبک زندگی شغلی(قسمت هشتم)

بسمه تعالی

چگونه درشغلمان رشد کنیم ؟ ( راههای رسیدن به موفقیت شغلی ) :


اگرجزء آن دسته از افرادی هستید که ازشغل خودراضی هستند و تمایل به رشد بیشتر و بهتر درشغلتان را دارید، توصیه های ذیل را جدی بگیرید :

1-  1- آگاهیهای شغلیمان را افزایش دهیم :  

افزایش آگاهی مستلزم مطالعه جدیدترین مطالب و دستاوردهای مرتبط با شغلی است که به آن مشغول هستیم ،

اساساً رشد آگاهی شغلی باعث تقویت توانائیهای شغلی و در نتیجه افزایش علاقه به شغل خواهد شد و افزایش علاقه مقدمه خلاقیت درکار و شغل است .

2- 2- در دوره های آموزشی شرکت کنیم :

شرکت در دوره های آموزشی،سمینارها و همایش های تخصصی مرتبط با شغل ، فرصتهای خوبی برای ارتقاء توانائیهای شغلی است .

منشاء بسیاری از ایده ها و خلاقیتها درافراد همین جلسات و همایش های تخصصی است . فقط مهم است که انتخاب این دوره ها و جلسات و حضور در آنها هوشمندانه و هدفمند باشد .

3- 3- گام اول را ما برداریم :

سعی کنیم در هر شغلی که هستیم گام اول در انجام کارهای مفید را ما برداریم ، تقویت این روحیه محرک خوبی برای ایجاد امید و انگیزه و پویائی است .

اگرصادقانه این کار را انجام دهید مطمئن باشید شرایط ، وقایع و عوامل مختلف به طور معجزه آسائی دست به دست هم خواهند داد و شما را در به نتیجه رساندن کار یاری خواهند کرد .

4 – ادعا و تکبر نداشته باشیم :

همیشه یادمان باشد مهارت ، تخصص و توانائیهای ما نسبی است ، پس هیچ دلیلی ندارد دچار توهم شویم که من بهترین هستم ، هیچ کس حتی آنها که خود تکبر و ادعا دارند ، از افراد متکبر و پرمدعی دل خوشی ندارند .

خیر، برکت و پیشرفت ثمره تواضع و فروتنی بجا و عاقلانه است .

5 – ازشکست نترسیم :

اگر به وظیفه تان عمل کرده اید ، جوانب ایده و طرحی که درنظر دارید سنجیده اید و مشورت لازم را با اهلش انجام داده اید ، برای اقدام تردید نکنید و ازشکست نترسید .

برای انسانهای موفق هرشکست پله ای ازنردبان ترقی و رشد است که آنها را به اهدافشان نزدیکتر میکند

حضرت علی علیه السلام در حکمت 166 نهج البلاغه می فرمایند:

« هرگاه از کاری ترسیدی خود را درآن افکن زیرا سختی حذر کردن و پائیدن بزرگتر است از چیزی که از ترس داری .»

6 – به رشد دیگران کمک کنیم :

هیچ فکرکرده ایدکه چرا خیلی وقتها کارفرما یا مدیر شما علی رغم وجود فرصت های شغلی بهتری در سازمانتان و شایستگی شما برای تصدی آن پست و شغل ، حاضر نیست شما را ارتقاء دهد و آن مسئولیت را به شما تفویض کند ، پاسخ بسیار ساده است ، دلیل آن را باید در عملکرد خودتان جستجو کنید ، خیلی وقتها افراد بدلیل نگرانی از احتمال ازدست دادن شغلشان یا کم شدن اعتبار و اهمیت خود در سازمان شرایط رشد و آموزش همکاران زیر دست خود را فراهم نمی سازند و بلکه مانع هم می شوند و این دقیقاً همان اشتباه و عملکرد نسنجیده ای است که باعث می شود مدیر مافوق شما بدلیل نگرانی از برزمین ماندن کارهایی که شما مامور انجام آن هستید ، فرصت شغلی بهتر را به شما پیشنهاد نکند .

7 – داوطلب کاربیشتر شوید :

متناسب با توانائیها و وقتهای اضافه ای که دارید برای همکاری با سایر تیمهای کاری سازمانتان داوطلب شوید ، از مدیر خود بخواهید این فرصت را به شما بدهد ، با این کار ضمن ابرازعلاقه خود به سازمان ، تجارب بیشتری کسب خواهید کرد و به مدیران ارشد محل کار خود اجازه می دهید تا به رشد کاری شما فکرکنند و فرصتهای بهتری را برای شما در نظربگیرند .

8 – ایده های جدید ارائه دهید :

هرگاه قرار شد کاری را انجام دهید و روشی برای انجام آن درذهنتان بود ، قبل از اقدام سعی کنید به سوالات زیر پاسخ دهید :

آیا روش بهتری برای انجام کار ممکن است ؟

دیگرچه ؟

دیگر چکونه ؟

پرداختن به این سئوالات چرخهای ذهن شما را به حرکت وامیدارد وباعث تقویت خلاقیت شما خواهد شد .

9 – دوری از سازمانهای غیر رسمی محل کار :

یکی از موانع رشد شغلی حاشیه هایی است که فرد بخاطر شرکت و همراهی با گروههای غیر رسمی محیط کار برای خود ایجاد می کند، معمولاً در برخی از شرکتها ، سازمانها و ادارات ، گروههایی تشکیل می شوند که بجای تمرکز روی وظایف شغلی خود و پرداختن به اهداف سازمان ، به کانون تولید شایعات تبدیل می شوند .صرف نظر از اثرات سوء همراهی با این تشکلهای غیررسمی بر روی روحیه و نشاط شما، بخش قابل توجهی از وقت و انرژی شما که می تواند صرف بهره وری ، نوآوری ، بهبود روشهای کار و .... شود هدرخواهدرفت .

10 – مثبت اندیش باشید :

معمولا" افراد مثبت اندیش رفتارهای دوستانه ای ازخود بروز می دهند و این امر نقطه عطف موفقیت و رشد آنها است .تخصص و توانائی شما در رشته و شغلتان برای آینده شغلی بهتر لازم است ولی کافی نیست .

شما باید با تفکر و نگرش مثبت نه تنها سطح انرژی خود را برای رشد بالا نگهدارید بلکه با این کار به جذب افراد ، شرایط و موضوعاتی کمک کنید تا شما را در رسیدن به اهداف بلند شغلی یاری نمایند.

البته توجه داشته باشید که مثبت اندیشی به معنای اعتماد به هر چیزی و هر شخصی نیست،مثبت اندیشی یعنی پذیرفتن واقعیت های محیط کار و زندگی و توجه خداپسندانه به فرصت های رشد و پیشرفت خود ، همکاران وسازمانی که برای آن کار می کنید .

11- پایداری و صبوری در کار:

رکن اصلی در به نتیجه رسیدن کارها استقامت و پایداری درآن است. اگر نوزاد ضعیف و نو پا رشد می کند و به کمال جسمی و روحی می رسد به خاطراستقامت مادری مهربان و صبور است و اگر بذر کوچک در دل خاک رشد می کند و تبدیل به گل زیبا یا درختی تنومند می شود به خاطر تلاش باغبانی دلسوز است،هیچ مادر عاقلی با خوراندن مقدار زیادی شیر به نوزادش در یک نوبت توقع رشد سریع فرزندش را ندارد همچنان که یک باغبان دوراندیش توقع ندارد با ریختن صد ها لیتر آب بصورت یکجا بر روی بذری که کاشته ، آن بذر سریعاً به بار نشیند وتبدیل به درخت شود،

همیشه یادمان باشد که : ((اثر در استمرار است))


واحد سبک زندگی موسسه راه روشن