جستجو

خبرنامه

اشتراک

چرا کتاب بخوانیم؟؟

روزنه آنلاین

 

 در عصر حاضر که همه ما از وسایل دیجیتال مثل تلویزیون، کامپیوتر، موبایل و... استفاده می‌کنیم، ممکن است لذت خواندن یک کتاب را از یاد ببریم. در بررسی 1000 نفر از مردم امریکا، مشخص گردید که 28 درصد از آنها، در سال گذشته حتی 1 کتاب نیز نخوانده‌اند! در اینجا به 6 دلیل که چراباید کتاب بخوانیم، اشاره می‌کنیم.

 

 

کتاب خواندن تنها یک سرگرمی محض نیست. در یک مطالعه مشخص گردید که خواندن کتاب، موجب تقویت توانایی‌های ذهنی خواندن می‌شود. بررسی‌های بیشتر نشان داد که خواندن کتاب به طور منظم، باعث تقویت خواندن افکار و احساسات دیگران می‌شود.

 

خواندن کتاب باعث دوری استرس از شما می‌شود. طی تحقیقاتی در دانشگاه sussex در سال 2009 معلوم گشت که موثرترین راه برای دوری استرس مطالعه کردن است. روش‌های قدیمی مثل گوش کردن به موزیک، نوشیدن چای، قهوه، پیاده‌روی و... را ترک نمایید. کسانی که در این تحقیقات مورد ازمایش قرار گرفتند، همگی بعد از خواندن چند صفحه کتاب به آرامش دست پیدا کرده بودند. موضوع کتابی که می‌خوانید مهم نیست، مهم این است که شما در حین خواندن مطالب کتاب، در فضای مجازی نویسنده غرق می‌شوید و از استرس بیرونی دور خواهید شد.

 

کتاب خواندن، بیماری آلزایمر را از شما دور می‌کند. بر اساس تحقیقاتی که در سال 2001 انجام شد، کسانی که فعالیت‌های ذهنی بیشتری مثل خواندن و حل کردن پازل داشته‌اند، احتمال کمتری برای ابتلا به بیماری آلزایمر دارند. اگرچه محققین رابطه‌ی علت و معلولی بین این دو کشف نکرده‌اند، ولی ثابت شده که بی‌تحرکی ذهنی عاملی برای این بیماری می‌باشد. آنها معتقدند مغز مثل سایر اندام‌ها می‌ماند و به تدریج و با افزایش سن پیر می‌گردد. همانطور که اندام‌های دیگر با ورزش تقویت می‌شوند، مغز نیز با فعالیت‌های ذهنی قویتر می‌گردد.

 

کتاب خواندن استراحت و خواب شما را بهتر می‌کند. بسیاری از متخصصین خواب معتقدند داشتن یک برنامه منظم که به کاهش استرس، قبل از خواب کمک کند بدن شما را برای خواب آسوده آماده خواهد کرد. مطالعه کردن بهترین گزینه برای این هدف است. برای مطالعه کردن در شب، بهتر است از نور کم استفاده شود. نور زیاد یه مغز آماده باش بیداری می‌دهد و مناسب در شب نیست.

 

خواندن کتاب باعث صمیمانه‌تر شدن روابط افراد می‌شود. محققین در هلند آزمایشاتی بر روی 2 گروه مردم انجام دادند که گروه اول که با خواندن کتاب در حس وحال متن قرار گرفته بودند، میزان صمیمیت‌شان افزایش پیدا کرده بود.

 

از کتاب درمانی برای پیشگیری و درمان افسردگی استفاده می‌شود. کتاب درمانی روشی است که در چند جلسه آموزش داده می‌شود و شامل خواندن یک سری داستان‌ها یا مطالب مرتبط به بیماری شخص یا افسردگی فرد می‌باشد. در تحقیقی مشخص شد افرادی که از این روش استفاده می‌کنند نسبت به افرادی که از درمان‌های معمولی استفاده می‌کنند، به افسردگی کمتری مبتلا می‌شوند و این مورد تاثیرات بالینی این روش را نیز آشکار می‌سازد. بنابراین افرادی که دارای افسردگی شدید هستند باید از اینگونه کتاب‌ها یا از این قبیل وبسایت‌ها که شخص در تعامل محتوا قرار می‌گیرد، استفاده کند.