جستجو

خبرنامه

اشتراک

۱۵ درس زندگی (2)

puzzle

 

 

۸- کسانی که دوستتان دارند را بشناسید
در دنیایی که همه رابطه ها و دوست داشتن ها بر اساس سود و زیان و ذره به ذره محاسبه میشوند، بودن شخص یا اشخاصی شما را همانگونه که هستید و صرفا به خاطر خودتان دوستتان بدارند، نعمتی بزرگ است.
به یادماندنی ترین افراد زندگی شما کسانی هستند که، زمانی دوستتان داشته اند که چندان دوست داشتنی نبوده اید! اما با اینحال شما را از روی علاقه شخصی و بخاطر وجود خودتان، دوست داشته اند و شما در بستر این محبتی که از آنها دریافت میکرده اید، به رشد و بالندگی رسیده اید.
در مورد شخص خاصی صحبت نمیکنیم، بلکه حتی پدر، مادر، خواهر و برادر و یا حتی دوست صمیمیتان در این دسته قرار میگیرد. در زندیگیتان یه این افراد خوب دقت کنید و شما هم دوستشان داشته باشید، حتی وقتی چندان دوست داشتنی رفتار نمی کنند. از نعمتهایتان مراقبت کنید.

 

۹- خودتان را هم دوست داشته باشید
همانطور که هر چیزی با عبارت “بسم الله الرحمن الرحیم” آغاز میشود، شادی، موفقیت، تلاش و هزاران ثمره مثبت زندگی شما تنها با “احساس علاقه ای که نسبت به خودتان دارید” آغاز میشود.
قطعا شما هم تابحال کاری را انجام داده اید که مورد تشویق قرار گرفته باشید و از این تشویق احساس شور و لذت در وجودتان سرازیر شده باشد. یک احساس خاص زیر پوستی که به شما برای تلاش بیشتر انگیزه داده باشد. هنگامی که خودتان را دوست دارید و به خودتان احترام میگذارید، دقیقا مانند حالتی است که بخاطر یک کار خوب، اینبار خود شما، مشوقتان باشید. این احترام به خود، این انگیزش مثبت منجر به این میشود که شما به اندیشه های خود، به اعمال خود و تلاشهای خود ایمان می آورید و تواناییهای خود را درک میکنید.
در تاریخ هیچ شخصی را نمیتوانید پیدا کنید که مورد علاقه دیگران واقع شده باشد، به موفقیت رسیده باشد، از زندگی خود لذت برده باشد و … اما خود را دوست نداشته باشد. پس این قانون را فراموش نکنید، شما باید همیشه اولین مشوق خودتان باشید و از وجود خود انگیزه بگیرید.
شما میتوانید از همین الان با یک کار ساده شروع کنید. تصور کنید شما یک شخص عالی رتبه (که قطعا همینطور هستید) و در مقام بالا هستید. از این پس شما با خودتان محکم، با اقتدار و با احترام صحبت کنید. دقیقا رفتاری شایسته یک فرد عالی رتبه باشد و این شخص کسی نیست جزو خودتان.

 

۱۰- کارهای بکنید که در آینده از خودتان متشکر باشید
کارهایی که هر روز انجام می دهید مهمتر از کارهایی است که هر از گاهی انجام می دهید. آنچه امروز انجام می دهید مهم است چون یک روز از زندگیتان را به ازای آن می دهید. سعی کنید کاری باشد که ارزش آن را داشته باشد.
اولویت بندی کارها، بر اساس موارد زیر میتواند به شما کمک کند تا تحلیل بهتری از فعالیتهایی که انجام میدهید داشته باشید و در برنامه ریزیهای شخصی، تمرکزتان را بر روی مواردی قرار دهید که فایده بیشتری دارند.

  • فعالیت های کاری (منبع درآمد)
  • فعالیت های شخصی (فعالیتهایی که صرفا حول محور خودتان است)
  • فعالیت های تفریحی
  • فعالیت های خانوادگی (فعالیت ها و زمانهای همراه بودن با اعضای خانواده)
  • فعالیت های علمی (نظیر زمانی که برای یادگیری مطلب جدیدی قرار میدهید و یا کتابخوانی)
  • و …

آینده نگری در کارهای امروزتان را فراموش نکنید.

 

۱۱- بخاطر همه مشکلاتی که ندارید، متشکر باشید
پولدار شدن دو صورت دارد: اینکه هر چه بخواهید داشته باشید و دیگری اینکه به آنچه که دارید راضی باشید. همین حالا قدردان همه چیز باشید و مطمئن باشید که با این روش از هر لحظه از زندگیتان لذت خواهید برد. خوشبختی زمانی می آید که دست از شکایت کردن درمورد مشکلاتی که داریم برداریم و بخاطر همه مشکلاتی که نداریم شکرگزار باشیم. این شکرگزاری اصلا به این معنی نیست که به آنچه اکنون دارید و کمتر قانع باشید و دست از تلاش بیشتر بکشید. بلکه با نگاه به ثمره تلاش خود و قدردانی از خودتان بخاطر تمام تلاشهایتان، برای آینده پربارتر، به خود انگیزه بدهید و بیشترین تلاشتان را بکنید. از آینده نیامده هراس نداشته باشید، همانطور که تاکنون این مسیر پر از مانع را به سلامت پشت سر گذاشته اید، موانع آینده را نیز پشت سر خواهید گذاشت.
به خاطر داشته باشید، برای به دست آوردن روزهای خوب، باید با روزهای بد زندگی بجنگید.

 

۱۲- برای تفریح کردن وقت کافی بگذارید
دیگر مثل گذشته انرژی کار کردن ندارید؟ آیا از کارهای هر روزه خسته شده اید؟
حواستان به “باتری” وجودتان هست؟ وقت آن نشده کمی به خود فکر کنید و این باتری خالی شده را دوباره شارژ کنید. تابحال به این فکر کرده اید که چرا آنقدر کار میکنیم تا همه چیز بهم بخورد و زنگ هشدار “خالی بودن باتری” به صدا در بیاید و تازه به فکر راه حل بیوفتیم؟
گاهی اوقات لازم است که چند قدم عقب بروید تا به همه چیز خوب نگاه کنید. هیچوقت نگذارید زندگیتان آنقدر با کار مشغول شود، ذهنتان آنقدر درگیر نگرانی شود، قلبتان آنقدر انباشته از ناراحتی ها و کینه های قدیمی شود که هیچ جایی برای تفریح کردن و لذت بردن نداشته باشید.
زندگی و فعالیت هایتان را از تفریح و لذت خالی نگذارید. همانند کودکی که هیچوقت از بازی کردن خسته نمیشود، شما هم نیاز دارید تا به ساده ترین کارهایتان هم، تفریح و سرگرمی بدهید تا در طول مسیر، هم فعالیتتان را انجام دهید و هم خسته نشوید.

 

۱۳- از کوچکترین چیزهای زندگی لذت ببرید
بهترین چیزهای زندگی رایگان هستند. می توانید از ساده ترین لجظات زندگی نهایت لذت و شادی را ببرید. تماشای غروب آفتاب یا وقت گذراندن با یکی از اعضای خانواده و هزاران لذت کوچک دیگر رایگان در اختیار شماست. از آنها لذت ببرید چون ممکن است یک روز که به عقب نگاه کنید متوجه شوید که چیزهای بزرگی بوده اند.

هر روز، روز تازه ایست. هر ثانیه، هر دقیقه، هر نگاه، هر لحظه، لحظه ی تازه ایست. عادت، خود مرگ است. وقتی به چیزی عادت میکنید، دیگر آنرا دوست نخواهید داشت؛ حتی خودتان را.
به هر چیزی که در اطرافتان میبنید، دوباره دقت کنید، انگار که اولین بار است که آنرا حس میکنید، آنوقت متوجه خواهید شد که هر لحظه و هر چیز در جایگاه خود، چقدر با ارزش و نو است، حتی خودتان.

 

۱۴- این واقعیت را بپذیرید که گذشته امروز نیست
اجازه ندهید گذشته حال و آینده شما را بدزدد. شاید به کارهایی که در گذشته کردید مفتخر نباشید اما اشکالی ندارد. گذشته گذشته است و قابل تغییر، قابل فراموشی یا پاک کردن از زندگیتان نیست. فقط باید آن را قبول کرد. همه ما دچار اشتباه می شویم، همه ما دچار مشکل می شویم و گاهی افسوس اتفاقات مختلف در گذشته مان را می خوریم. اما شما اشتباهاتتان نیستید، مشکلاتتان هم نیستید، و الان با قدرت شکل دادن به زمان حال و آینده تان اینجایید.

 

۱۵- زمانی که باید بگذرید
همیشه موضوع ترمیم چیزی که شکسته است نیست. بعضی روابط و موقعیت ها قابل ترمیم نیستند. اگر بخواهید به زور آنها را به هم بچسبانید، همه چیز فقط بدتر خواهد شد. گاهی اوقات باید از نو شروع کنید و چیزی بهتر بسازید. قدرت نه فقط در توانایی ادامه دادن بلکه در توانایی شروع دوباره با لبخندی روی لب و عشقی در دل پدیدار می شود.