جستجو

خبرنامه

اشتراک

مدیریت استرس

stress

 

در طول حیات بشر اضطراب و استرس همیشه وجود داشته و متناسب با موقعیت های مختلف، فقط ظاهر آن تغییر کرده است. اما چرا در زندگی امروز، استرس همچون سرطانی تمام روح و روان انسانها را درگیر خود کرده است؟
لازم است بدانیم که وجود استرس، تا حدی در زندگی لازم است. همین استرس است که با ایجاد نوعی “ترس خوب” در کنار “امید و تلاش” ما را به حرکت وادار می کند و به آینده ای روشن تر سوق دهد. اما چیزی که باعث مخرب بودن استرس های نسل امروز شده، آن است که استرسهای امروزی بجای آنکه موقتی و کوتاه مدت باشند و همچون سوخت و محرک باعث حرکت اولیه و انرژی شوند، مانند دست اندازهایی تمام مسیر زندگی را پر کرده اند و هر روزه بیشتر انرژی و توان خود را در رویارویی با آنها از دست میدهیم و این روند مدتهای مدیدی ادامه دارد تا آنکه موجبات فرسودگی جسمی و ذهنی مارا فراهم میکند…

راه حل چیست؟
بسیاری از اتفاقات عادی و مسائل روزمره در زندگی می تواند موجب بروز اضطراب و تنش شود. با رعایت چند نکته ساده می توانید از میزان استرسی که هر روز دچار آن می شوید، بکاهید.


● خود را بیشتر بشناسید
۱- سعی کنید موارد کلی را که در شما ایجاد استرس می کند شناسایی کنید و تا حد ممکن طوری برنامه ریزی کنید که در آن شرایط خاص قرار نگیرید. برای مثال:

الف) اگر حضور در مکان های شلوغ و پر جمعیت شما را مضطرب می کند، می توانید برای خرید، مکان های خلوت تر را انتخاب کنید یا این که اگر دوست دارید محیط اطرافتان خلوت باشد، هر چند وقت یک بار وسایلی را که در خانه جمع شده اند و شما دیگر از آنها استفاده نمی کنید، جمع کنید و در انباری بگذارید. در این صورت محیط خانه خلوت تر می شود و وسایل خرده ریز و بی فایده از جلوی چشمتان کنار می رود و در نهایت آرامش بیشتری خواهید داشت.

ب) اگر جزو آن دسته از افراد هستید که معمولا دیر سر کار یا سر قرار می رسید بهتر است روی یک کاغذ مهم ترین فعالیت های روزانه تان را بنویسید و مشخص کنید که برای هرکدام از آنها به چقدر زمان نیاز دارید. البته سعی کنید واقع بین باشید و زمان را درست تخمین بزنید. اگر به عنوان مثال ۴۵ دقیقه طول می کشد تا به محل کارتان برسید، از خودتان بپرسید که صبح ها خانه را به موقع ترک می کنید شاید فقط با ۱۰ دقیقه زودتر بیدار شدن بتوانید به میزان قابل توجهی از استرس هر روز صبح برای به موقع سر کار رسیدن را بکاهید.

● از عجله کردن دوری کنید
اگر بعد از نوشتن فهرست متوجه شدید که برای انجام تمام کارهای روزمره وقت کافی ندارید، باید سعی کنید از خودتان انتظار بیش از حد نداشته باشید. مهم ترین کارها را مشخص کنید و سعی کنید آن ها را به خوبی انجام دهید.
مهم ترین اصل در به انجام رساندن امور آن است که شما “تلاش محور” باشید و نه “نتیجه محور”. اگر شما چنین تفکری را انتخاب کنید، خواهید دید که هرچه بیشتر تلاش میکنید، فارغ از آنکه در آن روز به نتیجه رسیده باشید یا خیر، از تلاش و پشتکار خود لذت میبرید و این مداومت در انجام امور در نهایت شما را به کامل ترین نتیجه خواهد رساند.
متاسفانه یکی از مشکلات زندگی امروزی عجله و حرص ناتمامی است که میخواهیم در کمترین زمان، همه چیز را داشته باشیم و در یک چشم به هم زدن، بدون در نظر گرفتن پیش نیازها، زمان و موقعیت، هرآنچه را که میخواهیم بدست بیاوریم. که این خود عاملی مهم در افزایش استرس است.

● با خودتان خلوت کنید
هر چقدر هم که سرتان شلوغ است زمانی را به این اختصاص دهید که در تنهایی و سکوت به مشکلاتتان فکر کنید و راه حل مناسب برای آنها پیدا کنید. این روش به شما کمک می کند تا درک بهتری از موقعیت خود و شرایطی که در آن هستید پیدا کنید و راههای منطقی برای مقابله با مشکلات پیدا کنید.

علاوه بر این شما در زمان رویارویی با مشکلات مختلف و درک لحظات متفاوت، میتوانید نوع واکنش خود را به مسائل بررسی کرده و به شناخت بهتری از خود برسید. به این دلیل است که بعضی از افراد، مشکلات را همچون فرصت می بینند و آگاهانه و مدیریت شده پذیرای شرایط مختلف و ناشناخته هستند. پس هرچه بیشتر در مورد خود و تواناییهای خود شناخت داشته باشید، راحت تر و دقیق تر میتوانید مسائل را درک و تحلیل کرده و عکس العمل درست را انتخاب کنید.

● ارتباطاتتان را مدیریت کنید
شاید در بین اطرافیانتان افرادی باشند که ملاقات با آنها برای شما ناخوشایند و پراسترس است. سعی کنید تا حد ممکن ارتباط تان را با آنها کم کنید.
اگر آنها از اقوام تان هستند، علتی ندارد به خاطر این مشاجره ها و اختلاف نظرها با آنان قطع رابطه کنید. کافی است هر زمان که می خواهید آنها را به خانه تان دعوت کنید، چند نفر دیگر از بستگان را هم دعوت کنید. حضور افراد دیگر موجب می شود فشار روانی که به خاطر حضور آن فرد خاص دارید کمتر شود و از طرفی در چنین شرایطی احتمال بروز مشاجره و تنش خیلی کمتر می شود.

● قانع باشید
حسادت از هر نوع و در هر زمینه ای از وضعیت ظاهری گرفته تا اموال و دارایی، تنها نتیجه ای که دارد استرس و ناراحتی است. شاید شما هم افرادی را دیده باشید که هرچه بتوانند می توانند تا حس حسادت را در دیگران برانگیزند. ممکن است فقط در حرف ساده به نظر بیاید ولی باید به خودمان، شرایط مان و دارایی های مان تا حدودی قانع باشیم. این بدین معنی نیست که برای بهتر کردن آنها تلاش نکنیم، بلکه باید بدانیم تقلاهای بیهوده برای رسیدن به هدف های پوچ یا غیرواقع بینانه و صرفاً به خاطر چشم و هم چشمی ثمره ای جز به هم زدن آسایش زندگی مان نخواهد داشت.

● استفاده از وسایل جانبی را مدیریت کنید
شما تا چه حد سعی می کنید با تکنولوژی روز دنیا گام به گام جلو بروید و از آن عقب نیفتید خریدن جدیدترین گوشی های تلفن همراه، لپ تاپ و… ممکن است به نظر برسد که باعث صرفه جویی در وقت و تسریع در کارها می شود ولی از طرفی خود منبعی برای ایجاد استرس است.
حضور این وسایل باعث می شود که بیش از اندازه خود را درگیر دنیای کار کنیم یا حتی میزان فعالیت شغلی مان بسیار فراتر از حد توانمان باشد. قبل از خرید این گونه وسایل از خود بپرسید که آیا واقعاً به آنها نیاز دارید از طرف دیگر نگهداری از این وسایل الکترونیکی و سالم نگه داشتن آنها خود یک عامل اضطراب به شمار می رود.

● یک موقعیت، یک فعالیت
سعی کنید در یک زمان مشخص فقط یک کار انجام دهید. به عنوان مثال زمانی که مشغول ورزش هستید لزومی ندارد که به کارهای عقب افتاده فکر کنید. با اینکار نه تنها تمرکزتان را نسبت به آن فعالیت (ورزش کردن) از دست میدهید، بلکه بهره وری شما نیز کاهش یافته و صرفا زمانی را که میبایست برای آن فعالیت اختصاص میدادید، بدون دریافت نتیجه از دست داده اید. پس به هر موضوع، در زمان مناسب خود پرداخته و با برنامه ریزی و تعیین یک زمان مشخص، علاوه بر اینکه ذهن و جسم خود را آماده آن موضوع و موقعیت میکنید، به حداکثر بهره وری و نتیجه خواهید رسید.

● مراقب خود باشید
اگر از بی خوابی، سردرد، سرماخوردگی های مکرر و یا معده درد رنج می برید، ممکن است یکی از عوامل به وجود آمدن آنها استرس باشد. مرتب عصبانی شدن، ناامید شدن یا همیشه نگران و ناآرام بودن می تواند توانایی های جسمی شما را تا حد زیادی کاهش دهد.اگر احساس می کنید اضطراب اثرات مخربی بر شما گذاشته بهتر است با یک متخصص یا پزشک مشورت کنید. حتی داشتن کمی اضطراب غیرعادی می تواند بر شخصیت شما تأثیر منفی بگذارد.
استرس بیجا باعث می شود هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید احساس کنید اصلا توانایی و اشتیاقی برای شروع یک روز جدید را ندارید.

● به خاطر داشته باشید که می توان بعضی وقت ها بدون هیچ استرسی مدتی فقط نشست و هیچ کاری نکرد. اگر بعضی وقت ها احساس می کنید که در یک زمان خاص و کوتاه هیچ کار مفیدی انجام نمی دهید لازم نیست احساس گناه کنید. روحمان نیز مانند جسممان نیاز به استراحت دارد. خصوصا که چون روحمان جنبه فیزیکی ندارد و بعد از مدتها آثار ضعف و خستگی خود را نشان میدهد.

سخت نگیرید، کمی استراحت برای روح لازم است. در آینده مطلبی متناسب با چنین شرایطی در سایت قرار خواهد گرفت که توصیه میکنم حتما آنرا مطالعه و اجرا کنید.

 

منبع: زندگی اینجاست