جستجو

خبرنامه

اشتراک

هفت عادت مردمان موثر (۴)

حلقه نگرانی و حلقه نفوذ 
یکی از بهترین راهها برای تشخیص میزان “عامل بودن” خود، این است که ببینیم وقت و انرژی خود را صرف چه چیزهای می کنیم. همه ما نگرانی های را درباره سلامت، فرزندان ، مشکلات شغلی و هزاران مسئله دیگر داریم. ما می توانیم حلقه نگرانی خود را از حلقه چیزهایی که درباره آنها نگرانی بخصوصی نداریم جدا کنیم.

هفت عادت مردمان موثر

با نگریستن به امور درون “حلقه نگرانی” خود در می یابیم که چه چیزهای بیرون از اختیار ما قرار دارد و در مورد کدام چیزها می توانیم کار انجام دهیم. امور دسته اخیر را در حلقه کوچتر که “حلقه نفوذ ” است قرار می دهیم .

هفت عادت مردمان موثر

با توجه به اینکه وقت و انرژی خود را بیشتر صرف کدام امور یکی از این دوحلقه می کنیم ،میتوانیم به میزان “عامل بودن” خود پی ببریم.

هفت عادت مردمان موثر

تمرکز عامل
(انرژی مثبت حلقه نفوذ را وسیع می کند)

افراد عامل ،همه تلاشهای خود را بر “حلقه نفوذ” خویش متمرکز می کنند، یعنی فقط به مسائلی می پردازند که زیر نفوذ مستقیم خودشان قراردارد و بر اموری که می توانند درباره اش کاری بکنند ،طبیعت انرژی آنها مثبت است و موجب گسترش، وسعت و افزایش “حلقه نفوذ”شان می شود.

“حلقه نگرانی” افراد عامل حداقل به وسعت “حلقه نفوذ” آنهاست با این تفاوت که این مسئولیت را می پذیرند که نفوذ خود را به شیوه ایی درست و موثر بکار ببرند .

هفت عادت مردمان موثر

تمرکز واکنشی
(انرژی منفی را از حلقه نفوذ می کاهد)

افراد واکنشی ،تلاشهای خود را بر”حلقه نگرانی” خویش متمرکز می کنند. بر نقاط ضعف سایر مردم ،مشکلات محیط و اوضاع و شرایطی که بیرون از اختیار آنهاست. شیوه تمرکزشان به گرایشهای ملامتگر و اتهام آمیز و کاربرد “زبان واکنشی” و احساس قربانی بودن بیشتری می انجامد. انرژی حاصل از این نوع تمرکز ،همراه با غفلت از آنچه می توانند به انجام برسانند، سبب کوچکتر شدن “حلقه نفوذ”شان می شود. مادامی که به “حلقه نگرانی” خود می پردازیم ،به آن امور قدرت می بخشیم تا ما را در اختیار خود بگیرند و برای ایجاد دگرگونی مثبت به شیوه ایی عامل ،دست به عمل نمی زنیم .هفت عادت مردمان موثر (۴)

 

عادت یک “عامل” باشید
عادت بینش شخصی است،به این مفهوم که خودتان برنامه نویس هستید


منبع: زندگی اینجاست

lkfu هفت