جستجو

خبرنامه

اشتراک

تلنگر و تامل

مقایسه آمار کتابخوانی در ایران و جهان:

یکی از شاخصه ­های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتابخوانی مردم آن مرز و بوم است. کشور تاریخی ما ایران اسلامی نیز از قدیم‌الایام تاکنون با داشتن تمدنی چندهزارساله و مراکز متعدد علمی، فرهنگی و کتابخانه های معتبر و علما و دانشمندان بزرگ با آثار ارزشمند تاریخی سرآمد دول و ملل دیگر بوده و در عرصه فرهنگ و تمدن جهانی بسان خورشیدی تابناک همچنان می ­درخشد.
ابراز نارضایتی رهبر معظم انقلاب از وضعیت کتاب در کشور در نخستین دیدار کتابداران و مسئولان نهادکتابخانه‌های عمومی کشور در 29 تیر ماه سال 1390،هشداری جدی بود که متأسفانه از سوی مسئولان رسمی و متصدیان حوزه‌ی کتاب، مورد توجه قرار نگرفت.
مقام معظم رهبری آن دیدار مهم را، بهانه‌ای برای «تجدید مطلع» در حوزه‌ی کتاب خواندند و با بیان برخیآسیب‌ها و تهدیدهای مهم در این حوزه، پیشنهادهایی را نیز ارایه فرمودند. معظم‌له می‌فرمایند: با تلخى باید اعتراف کنیم که رواج کتاب و روحیه‌ى کتابخوانى در میان ملت عزیز ما که خود یکى از مشعل‌داران فرهنگ و کتاب و معرفت در طول تاریخ پس از ظهور اسلام بوده است، بسى کمتر از آن چیزى است که از چنین ملتى انتظار مى‌رود و این پدیده نیز مانند بیشتر  پدیده های ناگوار در کشور ما ، نتیجه‌ى فرمانروایى پادشاهان و فرمانروایان ظالم و فاسد و بى‌فرهنگ و بى‌سواد بر این کشور در دویست سال گذشته است. رهبر معظم انقلاب برای کتاب و کتابخوانی چنان اهمیتی قائل است که در پایگاه اطلاع‌رسانی ایشان صفحه ای با نام « کتاب» آغاز به کار کرده است    .

اهمیت و جایگاه کتاب از دید نخبگان و حتی عوام در جوامع تا بدان حد بالاست که سازمان یونسکو، در مصوبه خود در سال 1991 میلادی، روز بیست و سوم آوریل (برابر با 3 اردیبهشت) هر سال را به عنوان روز «جهانی کتاب و حق مؤلّف» اعلام کرد. هدف از اختصاص روزی برای بزرگداشت کتاب و حق مؤلف، جلب توجه سازمان‌‏ها و انجمن‏ های دولتی و خصوصی به این آسان‏‌ترین و ارزان‏‌ترین روش کسب دانش، بیان احساس اندیشه و کهن‌‏ترین وسیله ارتباطی معنوی بشر است که به رغم ظهور و گسترش رسانه‏‌های پیشرفته و مدرن، هنوز هم وسیله‌‏ای مؤثر، جذاب، قابل دسترسی و جایگزین ‏ناپذیر است و می‏‌تواند بزرگ‏ترین عامل پیشرفت، گسترش دانش و فرهنگ و ایجاد دوستی و تفاهم بین ملت‏‌های جهان باشد.

و حالا بیشترین و کمترین سرانه خواندن کتاب در جهان:

آرژانتین:

طبق آمار و ارقام در آمریکای جنوبی مردم آرژانتین کتاب خوان ترین مردم جهان هستند. آنها بیشتر شیفته مطالعه کتاب های ترجمه شده هستند و یکی از علاقه مندی های مردم این کشور مطالعه زندگی نامه های شخصیت های مشهور جهان است.
آمار آمریکای جنوبی نشان می دهد که مردمان کشور پرو روزنامه خوان ترین مردمان این قاره هستند و 71 درصد مردم این کشور نشریات روزانه و هفتگی را مطالعه می کنند.
ترکیه:

آمار مطالعه در ایران در مقایسه با ترکیه بسیار پایین است . به نوعی که تیراژ کتاب ها در ترکیه تقریبا 97 درصد بالاتر از تیراژ کتاب در ایران است و رقم تیراژ 50 هزار نسخه ای برای یک کتاب رقم متوسط است در حالی که در ایران رقم 1500 حقیقت دارد.
انگلیس:

نسخه را می توان رقم متوسط در نظر گرفت اما نکته جالبتر اینکه
6400 ناشری که در ترکیه فعالیت می کنند موظف هستند سالانه 35000 جلد معادل 224 میلیون جلد کتاب چاپ کنند.
ژاپن:

سرانه آمار مطالعه در ژاپن روزی 90 دقیقه است. در ژاپن بعضی کتابها 4 دوره تجدید چاپ می شوند. و به رقم 5 میلیون جلد می رسند و در این کشور حداقل درصدی که به نویسنده می رسد 25 درصد قیمت روی جلد است.
کشورهای حاشیه خلیج فارس:

آنها در بین کشورهای خاور میانه کتاب نخوانترین مردم جهان هستند. به طوری که آمار نشان می دهد هر عربستانی در سال تنها 6 دقیقه کتاب می خواند در حالی که اروپایی ها در سال 12000 دقیقه کتاب می خوانند در کشورهای حاشیه خلیج فارس تنها 22 درصد مردم کتاب می خوانند.
کانادا:

بر اساس آمار منتشر شده از هر 10 کانادایی 9 نفر در طول سال یک کتاب می خوانند و یک نفر دیگر هم در طول سال به طور متوسط 17 جلد کتاب می خواندو مطالعه کتاب و نشریه برای 85 درصد کانادایی ها امری حیاتی و واجب است.
هندوستان:

خوشبین ترین آدم ها هم تصور نمی کنند در کشور پرجمعیتی که 74 درصد مردم آن با سواد هستند هر هندی سالانه 320 صفحه کتاب بخوانند باورش سخت است اما

انگلسیس ها پس از ژاپن بالاترین سرانه مطالعه در جهان را به خود اختصاص داده اند حتی اگر کتاب نخوانند اما یک فرهنگ شده که کتاب های جدید چاپ شده را بخرندو در قفسه های کتابخانه خود بگذارند. مردم این کشور بیشتر به داستان های جنایی علاقه دارند. حتی برخی از مردم این کشور دوست دارند در روز 2 روزنامه مختلف را بخرندو بخوانند. انگلیس کتاب خوانترین کشور اروپا نام دارد.