جستجو

خبرنامه

اشتراک

چرا روابط نامشروع در جامعه زیاد شده است؟؟و علل آن چیست؟

 

دلیل اصلی آن این است که در روابط میان خانواده محبت اصل نیست. بعضی مواقع حالتی در ما اتفاق می افتد بنام گدایی محبت و آن بخاطر خلأ عاطفی است و این مسئله ربطی به مجرد و متاهل ندارد. بعضی ها فکر می کنند که ازدواج کردن می تواند مانعی برای روابط نامشروع باشد. اگر پدر و مادر و برادر و خواهر به یکدیگر محبت نکنند، هم فرد مجرد و هم متاهل در معرض این خطر هستند. وقتی فردی دچار فقر محبت شد ،اولین کسی که به او ابراز محبت می کند می تواند او را به دام بیندازد. باور کنید که محبت یک نیاز است و نگذاریم که اطرافیان ما، به فقر محبتی گرفتار بشوند. اگر فرزند ما دچار فقر آهن بشود ما به پزشک مراجعه می کنیم ولی باید بدانیم که فقر محبت از فقر آهن خطرناک تر است.  یکی دیگر از علل این روابط عدم مدیریت چشم است. در روایات ما در این مورد زیاد صحبت شده است. در قرآن آیه 30 و 31 سوره نساء داریم که زن ها و مردها چشم هایشان را پایین بیندازند و عفت نگاه داشته باشند .امام علی (ع)می فرماید: چشم فرمانده دل است و هر طرفی که چشم برود، دل می رود. زدست دیده و دل هر دو فریاد که هرچه دیده بیند دل کند یاد. امام می فرماید :چشم قاصد دل است. وجود انسان می تواند به سرزمین فتنه برود و بلدچی راه فتنه دل است. امام می فرماید :چشم جاسوس قلب است. نباید به آن اعتماد کرد. یک نیم نگاه می تواند شما را به راه شیطان و دام شیطان بیندازد. در روانشناسی ثابت شده است که وقتی تصاویری در ذهن وارد می شود، ذهن از آن یک فیلم می سازد، احساس رسیدن به این فیلم در فرد قوی می شود و در واقعیات دوست دارد که به آن برسد. پیامبر فرمود: از زیاد نگاه کردن پرهیز کنید زیرا بذر هوا و هوس می کارد و نتیجه ی آن غفلت است. انسانی که وارد این روابط می شود عاقبت آنرا نمی بیند. زیرا وقتی چشم آلوده شد ، دل از عاقبت کار کور می شود. امام می فرماید: در اندام بدن ناشکرتر از چشم وجود ندارد، این قدر درخواست های او را عمل نکنید زیرا نتیجه ی آن غافل شدن از خداست .
بحث نگاه یک بحث عمومی است یعنی هم به خانم ها و به آقایان گفته شده است ولی چون جذابیت ظاهر خانم ها برای آقایان بیشترتر است بنابراین حساسیت کنترل نگاه برای آقایان بیشتر است. البته این به این معنای نیست که خانم ها خیال شان راحت باشد. حضرت علی (ع) می فرماید: چه بسیار عشق هایی که از یک نگاه شروع شده است .گاهی انسان به فردی عشق می ورزد که هیچ پایه و اساسی ندارد و آن فقط بخاطر نگاه آلوده است. امام صادق (ع) می فرماید: نگاه تیری مسموم از جانب شیطان است .در قدیم که با تیر و کمان همدیگر را می کشتند، ابزار را زهرآلود می کردند. تیر از فاصله دور زده می شود ولی چون نشانه گیری سخت بود این تیر باید به یک جای حساس می خورد تا طرف کشته بشود. بخاطر همین آنرا زهرآلود می کردند که اگر این تیر به هر جای بدن بخورد طرف کشته شود. وقت سم وارد بدن می شود، به کل بدن سرایت می کند. منظور امام این است که وقتی این تیر به تو بخورد، کل وجودت را در بر می گیرد و نیازی نیست که شیطان نزدیک تو باشد .چه بسیار نگاه هایی که بدنبال آن یک حسرت طولانی است .مراقب نگاه های مان باشد. نگاه کردن به عکس و فیلم های آلوده، هوس هایی تولید می کند و فرد چون می خواهد به این هوس ها برسد کارهایی می کند که هیچ وقت تصور آنرا نمی کرد. حضرت علی(ع) می فرماید :هر کسی که مراقب چشمانش باشد ،دلش را راحت می کند. بعضی ها می گویند که ما آنقدر در بیرون از خانه نگاه های آلوده کردیم که دل مان نسبت به همسرمان زده شد. بعضی ها هم می گویند که ما همسر زیبایی داریم ولی برای ما تکرار شده است. بحث زیبایی برای بیشتر افراد مجرد خیلی مهم است. و می گویند که ما می خواهیم همسر زیبایی داشته باشیم که خانم دیگری نظر ما را جلب نکند. البته قیافه باید طوری باشد که به دل بنشیند. اگر جوان مراقب نگاهش نباشد و عفت را پیشه نکند، هر چقدر هم که همسرش زیبا باشد باز بدنبال دیگران است .کسانی که مراقب نگاهشان هستند حتی اگر همسر زیبایی نداشته باشد، خدا آنچنان همسرش را در نظر او زیبا جلوه می دهد که او لذتی می برد که در جهان وجود نخواهد داشت. نگاه کردن زیاد، حسرت را زیاد می کند و نگاه انسان هیچ وقت سیر نمی شود .
اینکار سخت است ولی شدنی است .ما باید نگاه های زائد را برداریم . خیلی از نگاه های ما اضافی است .مثلا اگر ما فلان فیلم یا فلان سایت را نبینیم آیا اتفاقی می افتد؟
خانمی که می خواهد از خانه بیرون برود چرا به خودش می رسد و سعی می کند که خودش را جذاب کند؟ شما این کار را می کنید که زیباتر بشوید و مورد توجه قرار بگیرد .با گرم کردن بازار نگاه ها چه اتفاقاتی می افتد ؟ شما می دانید با گرم کردن بازار نگاه ها، چقدر افراد مجردی که ازدواج نکرده اند و چقدر افراد متاهلی که مراقب نگاهشان نیستند ،زمینه ی گناهانی در زندگی شان فراهم می شود که می تواند زندگی آنها را بهم بزند. آیا می دانید جذاب شدن زن تحریکات جنسی را در جامعه زیاد می کند؟ بعضی از آقایان می خواهند که همسرشان در جامعه زیباتر باشد. آیا زیباتر شدن خانم ها در جامعه کمکی به زندگی آقایان می کند؟ هر کاری فلسفه ای می خواهد. وقتی خانمها بازار نگاه را گرم می کنند حتی کسانی که می خواهند عفیف باشند کارشان سخت تر می شود و کسانی که عفیف نیستند برای دیگران مشکل تولید می کنند. گاهی اوقات همین جذاب شدن برای خود خانم مشکلاتی ایجاد کرده است .اگر آقایان باید مواظب نگاهشان باشند خانمها هم باید مواظب نوع پوشش شان باشند. بعضی ها خانم ها خودشان را جذاب می کنند و می گویند که چرا آقایان نگاه می کنند؟ این مثل این است که طلافروشی در مغازه اش را باز بگذارد و دزد به مغازه اش بزند، در صورت آیا طلا فروش می تواند اعتراض کند؟ پس آقایان مراقب نگاه شان بانشد و خانم ها مواظب باشند که بازار نگاه را گرم نکنند.
بعضی ها می گویند که چشم ها و پوشش ها را آزاد بگذاریم تا چشمها سیر شوند و بدون هیچ مشکلی زن  و مرد در کنارهم زندگی کنند. یکی از مقوله های زن و مرد که باید بررسی بشود ،مسائل غریزی است .خداوند بر اساس حکمتش در زن و مرد گرایش غریزی قرار داده است و برای مدیریت این گرایش غریزی دستورالعمل هایی داده است تا این گرایش غریزی به سمت ازدواج هدایت بشود و در فضای خارج از ازدواج این غریزه ها تحریک نشود. یعنی خدا فرموده است که هرچقدر خانم جذاب تر باشد مسائل غریزی مرد بیشتر تحریک می شود. ما باید بدانیم که غریزه حدی ندارد و توقفی ندارد. مسائل غریزی هیچ وقت عادی نمی شود و این تجربه در کشورهای دیگر انجام شده است و با آزاد گذاشتن مسائل غریزی، حتی فضای خانواده بهم ریخته است و مسائل اخلاقی در خانواده از بین رفته است. کافی است که ما با حرف خدا اعتماد کنیم زیرا خدا می فرماید که این غریزه عادی نمی شود و تجربه هم همین را نشان داده است .اگر روحیات زن و مرد و مسائل غریزه شناخته شود، این حرف به یک شوخی شبیه است تا یک حرف واقعی .