جستجو

خبرنامه

اشتراک

کیمیای وجود را دریاب

 

مراتب دوستی

این یک قانون طبیعی است ، و انسان های پاک به انسان های پاک عشق ورزیده و در جست و جوی دوستی با آن هایندو با دیدن چنین ویژگی ها و علایقی در اشخاص ، زودتر با آن ها رابطه برقرار کرده و خود را به آن ها ملحق می کنند.

دوستی و محبت دارای مراتب و درجاتی است و هرگز دوستی بین افراد یکسان نیست ، بر این اساس دوستان هم مراتب مختلفی دارند ، بعضی به عنوان دوست کامل شناخته می شوند زیرا از همه شرایط و ویژگی های یک دوست کامل برخوردارند و بعضی شرایط کمتری را در خود جمع کرده اند. حتما شما هم در زندگی دوستانی دارید که دوستی با آن ها برایتان ملال آور است و همیشه سعی میکنید خود را از آن ها دور نگه دارید در مقابل کسانی هستند که حاضرید با صرف ساعت ها وقت و طی مسافت های طولانی ، او را پیدا کنید و ساعتی با او هم نشین باشید.

حد و حدود دوستی را اگر بلد نیستید به این سخن زیبا از امام ششم توجه فرمایید که می گویند : دوستی و رفاقت حدودی دارد کسی که واجد تمام آن حدود نیست ، دوست کامل نیست وآن کس که شامل هیچ یک از حدود نباشد اساسا دوست نیست.

ظاهر و باطن دوستت با تو یکسان باشد.

زیبایی و آبروی تو را جمال خود بداند و نازیبایی تو را نا زیبایی خود بداند.

دست یافتن به مال و یا رسیدن به مقام روش دوستانه او را نسبت به تو تغییر ندهد

در زمینه رفاقت از آنچه و هر چه در اختیار دارد نسبت به تو مضایقه نکند.

تو را در مواقع مشکلات و مصائب ترک نگوید.

امالی صدوق ، ص397

  

پس اگر دوستی با این خصوصیات پیدا کردید ، بدانید به کیمیای واقعی دست پیدا کردید که نباید آن را به آسانی از دست بدهید زیرا ارتکاب چنین خطایی دور از عقل است و همان طور که امام صادق علیه السلام می فرمایند : دوستی برادران مومن جزیی از دین می باشد و شخص عاقل مراقب دین خود است.

یک دسته بندی دیگری هم از این امام عزیز هست که درمورد انواع رفقای صمیمی حدیث زیبایی گفته اند.

کسی که مانند غذا از لوازم ضروری زندگی به حساب می آید و آدمی در همه حالات به وی نیازمند است ، و او رفیق عاقل است.

کسی که وجود او برای انسان به منزله یک بیماری رنج آور است و ان رفیق احمق است.

کسی که وجودش نافع و به منزله دارو شفا بخش است و ضد بیماری است او رفیق روشنفکر بسیار عاقل است.

نور ، نور می طلبد

یادمان باشد شرایطی که برای دوست خوب گفتیم نسبی است و شاید نتوان کسی را پیدا کرد که دارای تمام این خصوصیات آن هم در حد کمال باشد به همین علت با درنظر گرفتن شرایط خود و دیگر اولویت ها باید به جست و جوی این خصوصیات در دوستان پرداخت. پس اگر دوستی داریم که فاقد بعضی این خصلت هاست ، نیازی به قطع رابطه نیست بلکه باید در اصلاح و خود سازی اش بکوشیم. این نیز از وظایف دوستان به یکدیگر است ، البته انجام دادن این وطیفه مشروط به عدم تاثیر پذیری منفی در حین کمک و اصلاح فرد است و دیگر این که انسان نباید فقط در جست و جوی این اوصاف در دیگران باشد بلکه باید خود سعی کند که موارد یاد شده را رعایت کند. آن وقت خواهد دید که چقدر از صفات نگوهیده اش از بین رفته است. و در مقابل چ صفات پسندیده ای به دست آورده است. که این خود بهترین زمینه برای جذب دوستان است. پرا که این یک قانون طبیعی است و انسان های پاک به انسان های پاک عشق می ورزند و در جست و جوی دوستی با آن هایند و با دیدن چنین ویژگی ها و علایقی در اشخاص ، زودتر با آن ها رابطه برقرار کرده و خود را به آنان ملحق میکنند. به قول مولوی

ناریان را مر ناریان طالبند نوریان مر نوریان را طالبند