جستجو

خبرنامه

اشتراک

تا می‌توانی مزد بگیر نباش

 

امیرالمومنین(ع):« تا می‌توانی مزد بگیر نباش»

محاسبۀ نفس مال آدم‌هایی است که تاجرمسلک و تاجرپیشه هستند

در مدرسه باید به بچه‌ها تجارت آموزش داده شود.

در ممالک سرمایه‌داری آموزش اقتصاد و تجارت را از مهد کودک و از سه چهارسالگی شروع کردند؛ اصلش کار درستی است

جامعه‌ ما نوعاً در تجارت ریسک‌پذیر نیستند، و مهمترین عارضۀ فرهنگی‌ و نتیجۀ شومش در زندگی مردم اسراف است! ما یکی از اسراف‌کارترین ملت‌های دنیا هستیم.

 

وقتی اقتصاد دولتی شد، اختلاس هم پیش می‌آید

اگر اقتصاد دولتی نشود، دیگر اختلاس پیش نمی‌آید. به شرطی که وقتی سرمایه‌داری شد، یک گروه خاص سرمایه‌دار، بر بقیۀ سرمایه‌داران حکومت نکنند و داوری قشنگ صورت بگیرد

    

محاسبۀ نفس از جهت روحیه بیشتر کار آدم‌های تاجرپیشه است، نه کار آدم‌هایی که منتظر نشسته اند که آخر هر ماه یک پول ثابتی به حسابشان ریخته شود. البته ممکن است که یک کارمند یا کاگر حقوق بگیر روحیه اش تاجر مسلک باشد و به دلیل فرار از ریسک تجارت و کار تولیدی سراغ کارمندی نرفته باشد، بلکه به دلیل یک ضرورت اجتناب ناپذیر سراغ یک شغل حقوق بگیری رفته باشد.

امیرالمومنین(ع) به امام حسن(ع) فرمود: تا می‌توانی مزد نگیر خودت تولید کن پولت دست خودت باشد. یعنی یا تاجر باش یا تولیدکننده و کارفرمای خودت ( إِنِ اسْتَطَعْتَ أَلَّا یَکُونَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ اللَّهِ ذُو نِعْمَةٍ فَافْعَلْ؛ نهج البلاغه، نامه31)

محاسبۀ نفس مال آدم‌هایی است که تاجرمسلک و تاجرپیشه هستند.

در مدرسه باید به بچه‌ها تجارت آموزش داده شود. الان جدیدا در برخی از مدارس، اول سال به بچه ها یک سرمایه اولیه میدهند، بعد در طی سال با آن سرمایه کار میکنند. حتی میز و صندلی خودشان را هم باید بخرند و اگر خرابش کنند آخر سال که میخواهند بفروشند مدرسه به قیمت پایین تری ازشون میخرد.

در ممالک سرمایه‌داری اقتصاد و تجارت را از مهد کودک سه چهارسالگی شروع کردند. به برخی از دوستان که دارند بازی‌های مهد کودک طراحی می‌کنند، پیشنهاد کردیم تجارت را وارد کنند. درستش هم همین است باید حساب دستش بیاید.

چه کسانی اهل محاسبۀ نفس هستند؟ تاجرپیشه‌ها. این تفکر اشتباهی است تاجرپیشه نباشیم؛ عافیت‌طلبی‌ات را بگذار کنار و تاجرپیشه باش!

وقتی اقتصاد دولتی شد، اختلاس هم پیش می‌آید. ولی اقتصاد دولتی نشود دیگر اختلاس پیش نمی‌آید. به شرطی که وقتی سرمایه‌داری شد، یک گروه خاص سرمایه‌دار، بر بقیۀ سرمایه‌داران حکومت نکنند و داوری قشنگ صورت بگیرد و اجازه ندهد تعداد محدودی بر بقیه حکومت کنند. غرب نظامش سرمایه‌داری است، ولی یک گروه خاص سرمایه‌داری بر بقیه. در اروپا از یک جای دیگر به شما اجازه رقابت اقتصادی نمی دهند از آنجا به بعد اقتصاد دست یهودی ها است.

در جامعۀ ما مردم نوعاً در تجارت ریسک‌پذیر نیستند؛ مهمترین عارضۀ فرهنگی‌ و نتیجۀ شومش در زندگی مردم اسراف است. ما یکی از اسراف‌کارترین ملت‌های دنیا هستیم.