جستجو

خبرنامه

اشتراک

ماه رمضان فرصتي براي کاهش يا افزايش وزن؟

با نزديک شدن ماه مبارک رمضان مشاهده مي‌کنيم که چاق‌ها به اميد کاهش وزن به استقبال اين ماه پر برکت مي‌روند که شايد بتوانند زيرسايه اين ماه مبارک و هفده ساعت گرسنگي دنبه‌هاي ذخيره شده را ذوب کنند و لاغرها نيز با اميد اينکه مهماني‌هاي افطار سفره‌هاي رنگين شيريني جات زولبيا و باميه‌ها اين ماه رؤياي افزايش وزن را براي آنان محقق کند.

به گزارش ايسنا، اما متاسفانه با فرارسيدن عيد فطر هر دو قشرعزيز روي ترازو مي‌روند که شاهد نتيجه فاجعه بار و متوجه مي‌شوند که خواب‌هايي که براي اين ماه ديده بودند تنها يک سراب بوده است.

دکتر “محمدصادق کرماني” متخصص تغذيه مي‌گويد: بايد قبول کنيم که ماه مبارک رمضان خلاف توقعات عزيزان چاق ولاغر ماهي است که چاق‌ها را چاق‌تر و لاغرها را لاغرتر مي‌کند.

وي ادامه مي‌دهد: ماه مبارک رمضان ماهي پر برکت است که منافع معنوي، فيزيکي، روحي و اجتماعي به همراه دارد، هرچند که بنده شديداً مخالف شرح فلسفه روزه‌داري به صورت علمي خشک هستم زيرا اين‌گونه تفسيرها باعث تنزل دادن ارزش آن فريضه معنوي تا حد مسائل مادي کم ارزش مي‌شود، چراکه ارزش معنوي روزه‌داري به هيچ عنوان قابل قياس با فوايد مادي آن نيست.

کرماني مي‌گويد: متاسفانه روزه داري مثل ديگر عباداتمان از مسير حقيقي خود منحرف شده است. حقيقت تلخ موجود در تغذيه ماه مبارک رمضان اين است که اکثريت روزه داران دچار بدخوري و يا پُرخوري شده و در تغذيه افراط و تفريط مي‌کنند.

چرا چاق‌ها در اين ماه مبارک چاق‌تر مي شوند؟

وي مي افزايد: پنج علت را براي اين سوال مي‌توان مطرح کرد، اول؛ افزايش مهماني‌ها در اين ماه مبارک دوم؛ زولبياها و باميه‌ها، سوم؛ تجميع وعده‌هاي غذا در يک يا دو وعده، چهارم؛ تغيير الگوي مصرف در ماه رمضان و پنجم؛ کاهش کار و تحرک و افزايش خواب و استراحت.

اين متخصص تغذيه مي گويد: حل مشکل اول مشکل مهماني‌ها و ميزباني‌ها؛ ما به هيچ وجه نمي‌گوييم که به مهماني‌ها نرويد يا در اين ماه مبارک ميزبان روزه داران نباشيد بلکه مي‌گوييم عزيزان در مهماني‌ها سعي کنيد مثل منزل خودتان رفتار کنيد و همين که نيازتان را از سفره ميزبان گرفتيد فوراً سفره را ترک کنيد اين کار بيشتر بردباري و والا بودن شخصيت را نشان مي دهد.

وي ادامه مي دهد: اما اگر ميزبان بوديد سعي کنيد که غذا بيش از تعداد مهمانها آماده نکنيد زيرا اين کار از طرفي اسراف است واز طرف ديگر شمارا وادار مي کند پس از رفتن مهمان‌ها که باقي مانده غذاها را حلال کنيد و شايد اين يکي از عوامل افزايش وزن در اين ماه مبارک باشد. ما مي‌گوييم غذاي اضافه آمده از مهماني دست نخورده را براي خود مهمانها در ظرف يک بار مصرف بکشيد که آن را همراه خود براي سحري ببرند يا آنها را به فقرا برسانيد. زيرا اگر در يخچال بماند شما مجبور به خوردن آنها مي‌شويد و اضافه وزن پيدا مي کنيد. همچنين شيرينيجات زولبيا يا باميه اضافه آمده از مهماني‌ها را به فقرا بدهيد. زيرا قطعاً آنرا در مدت کوتاه حلال خواهيد کرد و افزايش وزن خواهيد داشت.

کرماني مي‌افزايد: از طرف ديگر موضوع زولبيا و باميه؛ متاسفانه هر روغني که براي سرخ کردن استفاده مي شود نبايد براي بيش از دو يا سه نوبت سرخ کردن استفاده شود. آن روغن را پس از چند ساعت بايد دور ريخت و روغن جديد جايگزين کنيد زيرا استفاده بيش از پنج شش ساعت تغيير فرمول مي‌دهد و تبديل به مواد ضرردار يا سرطان زا مي شود.

وي مي افزايد: همه عزيزان بدون استثنا مي‌دانند پاتيل روغن زولبيا که شب اول ماه مبارک پر مي‌کنند عادتا روز عيد فطر خالي مي شود و سلامتي شما را به خطر مي اندازند.

اين متخصص تغذيه مي‌گويد: شايد بگوييد بدون زولبيا و باميه روزه ماه مبارک رمضان نمي‌چسبد و بايد بگوييم عزيزان آماده کردن زولبيا و باميه سالم در منزل آن‌قدر آسان است که کمتر از ۱۰ دقيقه آن را مي توانيد آماده کنيد.

وي ادامه مي دهد: تجميع وعدها، عزيزان روزه دار بدانند که بيشتر افرادي که چاق مي‌شوند در اين ماه مبارک افرادي هستند که تنها يک وعده افطار تا افطار مي‌خورند. زيرا تجميع وعده‌ها به افزايش وزن منجر مي‌شود. بنا براين بهتر است غذاهاي داده شده در ليست غذايي را در سه وعده طبق رغبت خودت تقسيم کنيد. در مقاله بعدي تقسيم وعده‌ها را تشريح خواهيم کرد ان شاءالله.

کرماني مي‌گويد: الگوي مصرف جامعه در ماه مبارک تغيير و افزايش پيدا مي‌کند و مصرف غذاهاي گوناگون در ماه مبارک افزايش پيدا مي‌کند با يک نگاه به بازار خواروبار فروشي و شيريني فروش‌ها و قصاب قبل و هنگام ماه مبارک رمضان افزايش فروش را شاهد خواهيم بود. يکي از فوايد اجتماعي روزه اين است با کم خوري انسان‌ها در اين ماه منجر مي‌شود که متمولان جامعه به فکر فقرا بيفتند و به آنان کمک کنند. ولي متاسفانه با تغيير حاصل در سفره ها تازه در روزگي به فکر افراد مرفه جامعه ميفتيم که چه زندگي خوشي دارند.

وي مي‌گويد: کم تحرکي و افزايش خواب و استراحت؛ کاهش فعاليت روزمره و افزايش مقدار تغذيه در ماه مبارک يکي از علل مهم افزايش وزن در اين ماه است. قطعاً تحرک و ورزش در گرماي تيرماه به افزايش تعرق و افزايش تشنگي منجر مي‌شود. ولي پياده روي و تحرک و شنا در فاصله افطار تا سحري بسيار مناسب است و براي کاهش وزن کمک مي‌کند.

اين متخصص تغذيه مي افزايد: اما دو پيشنهاد براي لاغرهاي عزيز دارم، پيشنهاد اول؛ يکي از مهمترين عوامل افزايش وزن خوردن يک ماده شيرين بعد از وعده‌هاي سه گانه است زولبيا و باميه و ديگر شيريني‌هاي ماه مبارک رمضان را بعد از وعده افطار فراموش نکنيد حتي اگر ميل نداريد من مي‌گويم حتي اگر رغبت نداريد به زور بخوريد خواستن توانستن است و نابرده رنج گنج ميسر نمي‌شود و اما پيشنهاد دوم، لاغرها وقتي براي سحري بيدار مي شوند خواب آلودگي و عدم رغبت به خوردن باعث مي‌شود که سحري خوردنتان بي نتيجه باشد. پيشنهاد بنده اين است که در روز بيشتر بخوابيد که تا سحر بيدار بمانيد که با رغبت بيشتر سحري بخوريد و آخرين پييشنهادم اين است که ليست ميان وعده‌هايي که از بنده دريافت کرديد حتماً مصرف کنيد.