جستجو

خبرنامه

اشتراک

آرشیو

گفتار ناب

سه گام با امام علی علیه السلام

گام اول:

دنیا دو روز است...یک روز با تو و روز دیگر

علیه تو

روزی که با توست مغرور مشو و روزی که

علیه توست ناامید مشو...

زیرا هر دو پایان پذیرند ...

گام دوم:

بگذارید و بگذرید ..... ببینید و دل نبندید .

چشم بیاندازید و دل نبازید.... که دیر یا

زود ...... باید گذاشت و گذشت...

گام سوم:

اشکهاخشک نمیشوندمگر بر اثر قساوت قلبها

و قلبها سخت و قسی نمیگردند مگر به سبب

زیادی گناهان

    

نفی معاد و ترویج پوچ‌گرایی در بازی‌های رایانه‌ای

 

تغییر معنای رستگاری در بازی‌های رایانه‌ای:

رستگاری (Salvation) د‌‌ر د‌‌ین به معنی نجات انسان از گناه و عواقب گناه است. هرچند‌‌ معنای رستگاری د‌‌ر اد‌‌یان گوناگون یکی نیست، اما د‌‌ر اد‌‌یان توحید‌‌ی مانند‌‌ یهود‌یت، مسیحیت و اسلام، رستگاری مسئله‌ای کانونی است. د‌‌ر اسلام، رستگاری و فلاح همواره با ایمان به خد‌‌اوند‌‌ و به یاد‌‌ خد‌‌ا بود‌‌ن همراه شد‌‌ه است. معنای حقیقی رستگاری، نجات از بلا و فساد‌‌، و رسید‌‌ن به سعاد‌‌ت اخروی و ابد‌‌ی است.رستگاری د‌‌ر بازی‌ها به شکل متفاوتی به نمایش د‌‌ر می‌آید‌‌ و با مفهوم مذهبی آن تفاوت چشمگیری د‌‌ارد‌‌. د‌‌ر بازی‌های رایانه‌ای معمولاً بهشت و جهنم وجود‌‌ ند‌‌ارند‌‌ و یا این‌که د‌‌نیایی همانند‌‌ زمین معرفی می‌شوند‌‌ که انسان‌ها د‌‌ر آنها همانند‌‌ زند‌‌گی‌شان روی زمین به اد‌‌امه زند‌‌گی می‌پرد‌‌ازند‌‌. د‌‌ر بازی‌های رایانه‌ای کاراکتر‌ها پس از مرگ به طور کامل نابود‌‌ می‌شوند‌‌ و معمولاً خبری از زند‌‌گی ابد‌‌ی نیست به همین د‌‌لیل است که جاود‌‌انگی و زند‌‌گی ابد‌‌ی یکی از قد‌‌رت‌هایی است که کاراکتر‌های بازی‌ها سعی د‌‌ارند‌‌ به آن برسند‌‌. 
به طور مثال می‌توان به بازی هل گیت (Hellgate) اشاره کرد‌‌. د‌‌استان بازی د‌‌ر آیند‌‌ه‌ای د‌‌ور اتفاق می‌افتد‌‌ زمانی که شیاطین موفق شد‌‌ه‌اند‌‌ با باز کرد‌‌ن د‌‌ریچه‌های تاریکی وارد‌‌ د‌‌نیای انسان‌ها بشوند‌‌ و تمام شهرهای انسان‌ها را از بین ببرند‌‌. انسان‌ها برای نجات د‌‌اد‌‌ن زند‌‌گی‌شان، گروه‌های مقاومت تشکیل د‌‌اد‌‌ه‌اند‌‌ و با شعار:

ادامه مطلب...

نگاه راهبردی به ایام فاطمیه

لزوم تاکید بر محبوبیت حضرت زهرا(س) در :

1⃣ جامعه جهانی

2⃣ جهان اسلام

3⃣ جهان شیعی

4⃣ جان ما

تأکید بر محبوبیت حضرت زهرا(س) در جامعه_جهانی اثرگذارتر از مظلومیت ایشان است

محبت حضرت زهرا(س) می‌تواند محور_وحدت شیعه و سنی در مقابل دشمنان اسلام قرار گیرد

سوختن در محبت حضرت زهرا(س) دشوارتر از سوختن برای مظلومیت ایشان است و البته قیمت بالاتری هم دارد

محبوبیت حضرت زهرا(س)، محور فاطمی

محبت حضرت زهرا(س) در انسان‌ها بسیار تأثیرگذار است؛ و می‌توان آن‌را #محور_فاطمیه فرض کرد؛ به‌حدی که مظلومیت و شهادت حضرت زهرا(س) را می‌توان فرعِ آن تصور کرد.

گاهی ممکن است مظلومیت کسی او را محبوب کند، ولی در فاطمیه این محبوبیت حضرت زهرا(س) است که بدون مظلومیت هم در دل می‌نشیند و حتی مظلومیت ایشان را غیر قابل تحمل می‌کند.

ادامه مطلب...

مردم گاهی فقط باید اعتماد کنند!

 

امام حسن (ع): امام جامعه نمی‌تواند منطق و حکمت همه تصمیماتش را برای مردم توضیح دهد و مردم گاهی فقط باید اعتماد کنند!

ابو سعيد عقيصا می‌گوید: به حسن بن على بن ابى طالب عرض كردم: اى فرزند رسول خدا چرا با معاويه صلح نموديد و حال آن كه می‌‏دانستيد حقّ با شماست نه با او و نيز می‌‏دانستيد كه معاويه گمراه و ستمگر است؟

حضرت فرمودند: آيا بعد از پدرم(ع) من حجّت خدا بر مردم و امام بر مردم نيستم؟

عرضه داشتم: چرا؟

فرمود: آيا مگر من آن كسى نیستم كه رسول خدا(ص) درباره من و برادرم فرمودند: حسن و حسين دو امام بوده چه قيام كرده و چه بنشينند؟

عرض كردم: آرى همين طور است.

فرمود: پس من همچنین امام هستم؛ چه قيام كنم، و من امام هستم؛ چه بنشينم.

ادامه مطلب...

روضه حضرت زهرا سلام الله علیها

 

سلام و درود بر تو اى رسول خدا از سوى خودم و از سوى دخترت (زهرا) که هم اکنون در جوار تو فرود آمده و به سرعت به تو ملحق شده است.

اى رسول خدا! از فراق دختر برگزيده و پاکت پيمانه صبرم لبريز شده و طاقتم از دست رفته است، هر چند پس از رو به رو شدن با غم بزرگ فراق و مصيبت دردناک تو، اين مصيبت براى من قابل تحمّل شده است. (فراموش نمى کنم) من تو را با دست خود در ميان قبر نهادم و هنگام رحلتت، روح تو در ميان گلو و سينه من روان شد «فـَ (إِنَّا لِلّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ)(۱); ما از خداييم و به سوى او باز مى گرديم» (اى رسول خدا) امانتى که به من سپرده بودى هم اکنون باز پس داده شد و گروگانى که نزد من بود گرفته شد; ولى اندوهم جاودانى است و شبهايم همراه بيدارى و بى قرارى; تا آن زمان که خداوند منزلگاهى را که تو در آن اقامت گزيده اى برايم برگزيند (و به تو ملحق شوم) (اى رسول خدا) به زودى دخترت تو را آگاه خواهد ساخت که امّت تو در ستم کردن به وى دست به دست هم داده بودند. سرگذشت دردناک او را بى پرده از او بپرس و خبر اين حوادث را از وى بگير. اين حوادث دردناک در زمانى رخ داد که هنوز مدّت زيادى از رحلت تو نگذشته و يادت فراموش نگشته بود. درود خدا بر شما هر دو باد، درود و سلام وداع کننده; نه سلام (و وداع) ناخشنود خسته دل، اگر از کنار قبرت باز گردم به سبب ملالت نيست و اگر اقامت گزينم و گريه و زارى سر دهم هرگز به جهت سوء ظن به وعده نيک خداوند در مورد صابران و شکيبايان نمى باشد.

خطبه 220 نهج البلاغه

 

چرا رهبر انقلاب در پدیده حقوق‌های نجومی قاطعانه موضع گرفتند؟

 

خیانت اشرافی‌گری

توجه دادن مسئولان نظام به خدمت صادقانه و دوری از منفعت‌جویی‌ها و بهره‌برداری‌های شخصی و نگاه مادی به قدرت و تذکر نسبت به دوری از روحیه‌ی اشرافی یکی از توصیه‌ها و مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب در طول سالیان متمادی بوده است. در سال‌های پس از پایان دفاع مقدس و ورود کشور به دوران سازندگی نیز شاهد تأکیدات مکرر ایشان در زمینه ساده‌زیستی، مردم‌داری، پرهیز از تجمل‌گرایی و... کاملا مشهود بوده است.

وظیفه رهبری: جلوگیری از انحراف در مسیر نظام

اکنون نیز زمان زیادی از مطرح شدن بحث «حقوق‌های نجومی» در جامعه نمی‌گذشت که رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به این مسئله موضع‌گیری کرده و آن را «هجوم به ارزش‌ها ۹۵/۴/۲» دانستند. رهبر معظم انقلاب چند روز پس از این و در خطبه‌های عید فطر به شکل صریح‌تری به این موضوع پرداخته و ضمن «نامشروع و گناه» دانستن این برداشت‌ها، از آن به عنوان «خیانت به آرمان‌های انقلاب اسلامی ۹۵/۴/۱۶» تعبیر کرده و خواستار عزل و برکناری افراد متخلف شدند. اما چرا رهبری نسبت به این موضوع که مسئولیت آن به دولت و دستگاه‌های اجرایی و... برمی‌گردد، این‌گونه واکنش نشان داده و موضع‌گیری و مطالبه‌گری کردند؟ فهم درستِ «وظیفه‌ی رهبری» در نظام اسلامی پاسخ این سوال را روشن می‌سازد: «وظیفه‌ی رهبری آنجایی است که احساس کند یک حرکتی دارد انجام می‌گیرد که این حرکت، مسیر نظام را دارد منحرف می‌کند. اینجا وظیفه‌ی رهبری است که بیاید در میدان و به هر شکلی که ممکن است بِایستد و نگذارد؛ ولو مورد جزیی باشد. ۹۵/۴/۱۲» در واقع اگر با پدیده‌ی حقوق‌های نجومی و برداشت‌های نامشروع به شکل صحیح و قاطعانه مبارزه نشود این مسئله مي‌تواند موجب انحراف در مسیر حرکتیِ نظام اسلامی شود. برای درک بهتر توجه به برخی نکات ضروری است:

ادامه مطلب...

تا می‌توانی مزد بگیر نباش

 

امیرالمومنین(ع):« تا می‌توانی مزد بگیر نباش»

محاسبۀ نفس مال آدم‌هایی است که تاجرمسلک و تاجرپیشه هستند

در مدرسه باید به بچه‌ها تجارت آموزش داده شود.

در ممالک سرمایه‌داری آموزش اقتصاد و تجارت را از مهد کودک و از سه چهارسالگی شروع کردند؛ اصلش کار درستی است

جامعه‌ ما نوعاً در تجارت ریسک‌پذیر نیستند، و مهمترین عارضۀ فرهنگی‌ و نتیجۀ شومش در زندگی مردم اسراف است! ما یکی از اسراف‌کارترین ملت‌های دنیا هستیم.

ادامه مطلب...

تامل و تفکر

 

روز به روز ملاک‌ها سخت‌تر می‌شود

اوائل انقلاب مسلمان بودن مغتنم بود. بعد کم‌کم معلوم شد مسلمانی دردی را دوا نمی‌کند و فرد باید مومن هم باشد و اسلام در قلبش نفوذ کرده باشد. بعد به مرور معلوم شد بعضی‌ها ایمان دارند اما نه به تمام دین؛ این هم به درد نمی‌خورد و ایمان به تمام دین لازم است. الان می‌بینیم ایمان هم کافی نیست بلکه عمل هم لازم است.

استاد پناهیان   

نشانه های منافق

 

قال رسول الله(ص):

ثَلاثٌ مَن كُنَّ فيهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَ اِن صامَ وَ صَلّى وَحَجَّ وَ اعتَمَرَ و َقالَ «اِنّى مُسلِمٌ» مَن اِذا حَدَّثَ كَذِبَ وَ اِذا وَعَدَ اَخلَفَ وَ اِذَا ائتُمِنَ خانَ؛

سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است!

اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمره كند و بگويد من مسلمانم؛

كسى كه هنگام سخن گفتن دروغ بگويد

و وقتى كه وعده دهد تخلف نمايد

و چون امانت بگيرد، خيانت نمايد.

« نهج الفصاحه، صفحه422»

  

نماز را سبک نشمارید

امام صادق(ع) در آخرین لحظات عمر شریفشان توصیه به نماز کردند و فرمودند شفاعت من به کسی که نماز را سبک بشمارد نمیرسد.

یک روز پس ازشهادت امام صادق(ع) جا دارد به وصیت و توصیههای حضرت در آخرین لحظات عمر شریفشان به شیعیان دقت کنیم تا انشاءالله به برکت این ایام بهره‌ای از معارف عترت(ع) داشته باشیم.

شفاعت من به سبکشمارنده نماز نمیرسد
ابوبصیر یکی از اصحاب امام صادق(ع) میگوید: به حضور حُمیده رسیدم تا رحلت امام صادق(ع) را به او تسلیت بگویم. حُمیده گریه کرد، سپس گفت: اى ابا محمّد! کاش هنگام فوت آن حضرت بودی. امام(ع) یکى از چشمان خود را بست و سپس به من فرمود: خویشان و نزدیکانم را نزد من بیاورید. وقتى همه دور آن بزرگوار جمع شدند، فرمود: « شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاهِ؛ هرگز شفاعت ما به کسى که نماز را سبک بشمارد، نمى‌رسد» (بحار الأنوار (ط ـ بیروت)؛ ج‏۴۷؛ ص۲) توجه امامان شیعه به جایگاه نماز در جای جای زندگی این بزرگواران نمایان است، طوری که در حساسترین مقاطع زندگیشان نسبت به این فریضه غفلت در خود راه نمیدادند؛ به عنوان نمونه امام حسین(ع) آن قدر شوق فریضه نماز را داشتند که شب تاسوعا ابواالفضل(ع) را به سمت دشمن فرستادند تا فرصت عبادت بگیرد و خود فرمودند «أَنِّی کُنْتُ قَدْ أُحِبُّ الصَّلَاهَ لَهُ؛ من به نماز عشق میورزم» و در تاریخ کربلا میخوانیم که امام حسین(ع) روز عاشورا و در بین تیر و نیزههای دشمن به نماز ایستادند و نیز از سوی دیگر امیرالمؤمنین(ع) در محراب نماز ضربت شمشیر خوردند

ادامه مطلب...

مطالب بیشتر...