جستجو

خبرنامه

اشتراک

آرشیو

سبک زندگی بسیجی، الگویی برای حرکت جهادی

بررسی شاخصه‌های سبک زندگی بسیجی در گفتمان انقلاب اسلامی

حوادث پر التهاب ماه‌های ابتدایی شکل‌گیری انقلاب اسلامی، ضرورت بسیج همگانی ملت برای دفاع از امنیت کشور در برابر ناآرامی‌های ایجاد شده توسط دشمنان انقلاب را ایجاد کرده بود. در این میان، ماجرای تسخیر لانه‌ی جاسوسی توسط دانش‌جویان پیرو خط امام و آشکار شدن تبدیل این سفارتخانه به پایگاهی برای جاسوسی و توطئه‌افکنی برضد نظام جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی را در شرایط ویژه‌ی «رویارویی مستقیم با آمریکا» قرار داد. تهدید آمریکایی‌ها برای حمله‌ی نظامی به قصد آزادی جاسوسان، دغدغه‌ای بود که ضرورت وجود نیروی منسجم، آموزش دیده، نظامی، انقلابی و مردمی برای دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی را بیش از گذشته، فراهم آورد. در چنین شرایطی بسیج مستضعفین به فرمان حضرت امام خمینی(ره)، در 5 آذر 1358 صادر گردید. حضرت امام در همان ایام در دیدار با جمعی از پاسداران، درباره‌ی ضرورت دفاع از کشور فرمودند:«مملکت اسلامى باید همه‌‏اش نظامى باشد. تعلیمات نظامى داشته باشد ... یک مملکت بعد از یک چند سالى بشود یک کشورى با 20 میلیون جوان که دارد 20 میلیون تفنگ‌دار داشته باشد. 20 میلیون ارتش داشته باشد و این یک هم چه مملکتى آسیب بردار نیست.»[1]از آن روز تاکنون بسیج در عرصه‌های مختلف حضوری موفقیت آمیز داشته است که بی‌شک هیچ مجموعه‌ی دیگری نمی‌توانست جایگزین آن گردد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با فرماندهان گردان‌های عاشورای بسیج سراسر کشور این دوران باشکوه حضور بسیج در صحنه‌ی دفاع از انقلاب را چنین توصیف می‌کنند:

ادامه مطلب...

آرامش معنوی در جامعه امروزی در سایه تشکیل خانواده

 

خانواده، به‌عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی، خاستگاه مهم‌ترین رخدادها و ابتدایی‌ترین جایگاه برای شکل‌گیری روابط اجتماعی است. این اهمیت در خانواده‌ی اسلامی، خود را بیشتر جلوه‌گر می‌نماید؛ چرا که خانه و خانواده در نظام اسلام از قداست ویژه‌ای برخوردار است؛ تاجایی که خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ[1]؛ و از جمله نشانه‌های [قدرت] او این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید که در کنارشان آرام گیرید و در میان شما محبت و شفقتی قرار داد، بی‌تردید، در این [تدبیر عجیب] نشانه‌هایی است برای مردمی که می‌اندیشند.»از منظر قرآن، زن و مرد برای آرامش یکدیگر خلق شده‌اند. در واقع، اولین و مهم‌ترین نقش زن و مرد در خانواده آرامش‌بخشی فرض شده است.اهمیت این موضوع درگذر زمان و با گسترش مدرنیته و تحولات سریع اجتماعی، تغییر پذیرفت و نقش افراد در چگونگی شکل‌گیری ساختار آن دستخوش تغییرات شگرفی شد. روابط افراد در خانواده به‌واقع نمونه‌ای کوچک از نمونه‌ی بزرگ‌تر آن در اجتماع محسوب می‌گردد و تغییر در آن در فاصله‌ای کوتاه فراگیر شده و از مرزهای خانواده به متن جامعه منتقل می‌شود.در این اجتماع کوچک، نقش تک‌تک افراد، چگونگی ارتباط با یکدیگر و چگونگی تعامل با جامعه بسیار اهمیت خواهد داشت.در دنیای مدرن امروز، پذیرش و تحقق نقش‌های سنتی برای اعضای خانواده بعید به نظر می‌رسد. هر یک از طرفین به فعالیت‌هایی مشغول شده‌اند که در واقع در گذشته‌ای نه چندان دور از وظایف طرف مقابل بوده است. تغییرات به‌وجود‌آمده دلایل متعددی دارد که در ادامه سعی داریم به برخی از آنان اشاره نماییم. 

ادامه مطلب...

سیره‌ و سبک فاطمی؛ درمانی برای فروپاشی نهاد خانواده

 

امروزه غرب تلاش دارد با نابود کردن نهاد مقدس خانواده بر جوامع اسلامی سلطه پیدا کند. از این رو، تلاش می‌کند با سر دادن شعارهای فمینیستی و با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی خود، جایگاه زن را در خانواده تغییر دهد. حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) آن بانوی بزرگ تاریخ، الگویی برجسته برای زنان جامعه محسوب می‌شود. از این رو، زنان جامعه‌ی اسلامی به‌عنوان مربی انسانیت بایستی با تأثیرپذیری از بانوی دو عالم، جایگاه واقعی خود را پیدا کنند. هرچند تمامی ابعاد زندگى حضرت فاطمه (سلام الله علیها) پُربار و نورانى است، نقش همسری و مادری آن حضرت در طول زندگى کوتاه و پُرثمرش از درخشانى خاص برخوردار است. از این رو، در این مطلب سعی داریم تا به مناسبت ولادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) به گوشه‌ای از نقش مادری ایشان بپردازیم. 

فروپاشی بنیان خانواده در غرب

امروزه غرب دچار فاجعه‌ای است که «فروریختن بنیان خانواده» خوانده می‌شود. اولین سؤالی که با شنیدن این جمله به ذهن متبادر می‌شود این است که ریشه‌ی فروپاشی نهاد خانواده در دنیای مدرن و فرهنگ موسوم به مدرنیته را چه می‌توان دانست؟ به نظر می‌رسد که ریشه‌ی این فاجعه را باید در «اومانیسم»  و یا به عبارت واضح‌تر «اصالت و خودبنیادی بشر» دانست. اومانیسم به معنای مکتبی که پرچمدار اصالت دادن به نفس امّاره، در مقابل اصالت ‌دادن به بندگی خداست.با دقت در این مطلب که

ادامه مطلب...

مدل‌های غربی زنگ خطر زندگی اسلامی

 

چگونگی ارتقای سبک زندگی اسلامی(قسمت دوم)

به بهانه به روز شدن و به اصطلاح امروزي‌ها up to date بودن، آيين‌هاي کهن و سنت‌هاي اصيل و اسلامي را به دست فراموشي سپرده و اغراق نيست اگر بگوييم در برخي موارد سنت‌هاي اجتماعي را به دست فراموشي سپرده‌ايم. از آداب و سنن غذاخوردن و لباس پوشيدن و راه رفتن گرفته تا عمل به سنتهاي حسنه مثل صله‌رحم، قناعت، انفاق و وقف.

جوان‌هاي امروزي تا دلشان مالش مي رود به جاي آنکه پاي گاز بايستند و اشکنه و کال جوش درست کنند و همه دور يک سفره پارچه‌اي قلم‌کار بنشينند و غذا بخورند، هر کس براي خود هر وقت گرسنه شد به اولين فست‌فودي سر خيابان سفارش ساندويچ و پيتزا مي‌دهد.

نسل جديد به جاي آنکه آخر هفته به بهانه درست کردن يک آش رشته ساده دسته جمعي همه فاميل را دور هم جمع کنند و صله‌رحم به جا آورند، به دليل تجملات و چشم و هم‌چشمي قيد ديد و بازديدهاي فاميلي را مي‌زنند. همچنين بچه‌هاي امروزي کمتر از دلايل وقف و ضرورت آن مي‌دانند. ما پدر و مادرها شايد به آنها نگفته‌ايم که در زمانهاي قديم مردم يک شهر ياد يار، براي کمک به همنوع خود و ياري‌رساندن به مسافران در جاده‌ها، کوزه‌، گيوه و آب‌انبار و چراغ نفتي وقف مي‌کردند. يا هنوز برخي نمي‌دانند حضرت علي(ع) با وقف چاه‌هاي آب در شهر مدينه، مزارع کشاورزي در سرزمين عربستان را تا به امروز رونق بخشيده است.

البته با نوشتن اين مقدمه قصدمان آن نيست که بگوييم بايد به صدسال قبل برگرديم و از تکنولوژي‌هاي روز دنيا استفاده نکنيم، ولي نبايد فراموش کنيم که ما با همين سنت‌هاي حسنه، ارزشهاي ديني و اسلامي و صالحات و باقيات زنده هستيم و زندگي مي‌کنيم و بقاء مي‌يابيم.

ادامه مطلب...

اقتصادمقاومتی درگرو تغيير سبک زندگی

 

چگونگی ارتقای سبک زندگي اسلامی(قسمت اول)

از زماني که پاي اولين خواستگار! به خانه خانواده‌هاي دختردار باز مي‌شود، تمام هم و غم مادراين مي‌شود که فلان برند يخچال و ماشين‌لباسشويي، فلان سرويس خواب و مبلمان معروف و فلان سرويس کريستال چک را بخرد تا دخترشان پيش در و همسايه و به قول معروف فک و فاميل و دخترعمو و دخترخاله که به تازگي ازدواج کرده‌اند، سرافکنده نشود. و از سوي ديگر هم و غم عروس خانم هم فقط اين است که بهترين خريد را با مارک‌هاي معروف داشته باشد تا بتواند پرستيژي از اين طريق براي خود دست و پا کند. و وقتي وارد خانه‌اش مي‌شود تمام وسايل بايد ست باشد و هيچ‌کم و کسري نداشته باشد.

درست از زماني که پاي مصرف‌گرايي و غرب‌زدگی در زندگي خانواده‌هاي ما باز شد و از وقتي سريالهاي تلويزيوني به کمک شبکه هاي مختلف ماهواره‌اي با تبليغات فريبنده وسايل لوکس و غيرضروري توجه بينندگان بخصوص خانمها را به خود جلب کرد، از همان موقع بود که سبک زندگی اسلامی جاي خود را به زندگی اشرافی‌گری و پرتجمل البته در برخي خانواده‌هاي خود باخته و به اصطلاح متمول داد.

جوانان و زوجهاي دم‌بخت براي مهار آمار طلاق، جلوگيري از خشونت و درگيري‌هاي خانوادگي به خاطر مال دنيا و داشتن وسايل لوکس در شروع زندگي نيازمند الگوی مناسبي از زندگی ائمه معصومين(ع) هستند. حضرت فاطمه‌زهرا(س) دختر پيامبر خدا زندگی خود را در خانه حضرت علي(ع) با يک گليم ساده، يک سنگ آسياب و چند تکه ظروف گلي آغاز کرد و چه شيرين و زيبا و چه ساده و بي‌آلايش زندگي کردند.

سبک زندگی اسلامی در سال حماسه اقتصادي تنها منوط به وسايل و لوازم خانه نيست، بلکه در عرصه‌هاي مختلف توليدي و اقتصادي، سياسي و اجتماعي طبق منويات رهبر معظم انقلاب بايد در دستور کار همه مسئولان و مردم قرار گيرد.

در اين ميان براي تحقق حماسه اقتصادی، تبيين سبک زندگی اسلامی مي‌تواند نقش‌آفريني کند.

ادامه مطلب...

گفتار ناب

امام(عليه السلام) فرمود: از دنيا همان قدر را بگير كه به سراغ تو مى آيد و از آنچه از تو روى گردانده روى بگردان (و به دنبال آن مشتاب) و اگر چنين نمى كنى لااقل در طلب دنيا به صورت معقول تلاش كن (و تندروى مكن) حکمت 393

شرح و تفسير

تلاش معقول

 امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به دو نكته اشاره مى كند كه يكى زاهدانه است و ديگرى عاقلانه.

ادامه مطلب...

سبک زندگی حضرت علی(ع) در رفتار با خانواده و تربیت فرزند

 

امیرالمؤمنین علیه السلام، یک الگوی تمام و کامل برای مرد و زن، و برای هر قشری از جامعه می باشد، زندگی وی که آمیخته با زندگی نبی اکرم اسوه حسنه است، از میلاد تا شهادت که از کعبه تا محراب بود همه وهمه برای ما سرمشق و الگو است، از جمله جنبه هایی که درباب زندگی امیرالمؤمنین با تمام فراز و نشیب های سیاسی آن دوران باید مورد توجه قرار گیرد جنبه ارتباط خانوادگی، و به خصوص رابطه حضرت با همسر و فرزندان می باشد، این مسأله از جهتی اهمیت روزافزون می یابد که امروزه پدران و همسران جامعه ما نیاز مبرم وجدی به داشتن الگویی دررابطه با خانواده دارند که خود بیشترین مسئولیت ها و دغدغه های اجتماعی زمان را برعهده داشته است، و در عین حال بهترین همسران و پدران برای خانواده خود بوده است.

این مطلب دردوبخش سعی دارد هرچند اندک اما به این مهم بپردازد، و براین اساس دربخش اول گفتار و عمل امیرالمؤنین را با همسر و خانواده خود و در بخش دوم اهتمام حضرت را به تربیت فرزندان و شیوه صحیح تربیت پی بگیرد:

مدارا و خوش رفتاری با همسر و خانواده

در فرازي از آيه 19 سوره نساء مي خوانيم: با همسران خوش رفتاري كنيد حتي اگر به جهاتي از همسران خود رضايت كامل نداريد و بر اثر اموري آنها به نظر شما خوشايند نباشند فوراً تصميم به بدرفتاري يا جدايي نگيريد ممکن است که شما در تشخيص خود اشتباه کنيد پس با آنها مدارا نماييد چه بسا آنچه را شما نمي پسنديد خداوند در آن سود و برکت فراوان قرار داده باشد . از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت است: «هر چه ایمان انسان کامل تر باشد، به همسرش بیشتر اظهار محبت می کند.»

ادامه مطلب...

بسترهای تهدیدزای داخلی و خارجی در کمین سبک زندگی

 

گفت‌وگو با دکتر مجید ابهری (قسمت دوم)
در قسمت اول این گفت‌وگو با عنوان «تربیت فرزند، قطعه‌ی گمشده‌ی سبک زندگی»، به بررسی تعریف سبک زندگی و عوامل مؤثر بر آن و چگونگی ارتباط آن با تربیت فرزند پرداختیم. آقای دکتر مجید ابهری در ادامه به ضرورت جلوگیری از سطحی‌نگری، به فرمایشات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری اشاره کردند. بسته‌های تهدیدزای بیرونی و درونی از دیگر مباحث مطروحه در این نشست بود که در ادامه‌، قسمت دوم آن را می‌خوانیم.
نقش ماهواره را در تغییر سبک تربیتی فرزندان چگونه تحلیل می‌فرمایید؟یکی از مشکلات فعلی جامعه‌ی ما موضوع بلوغ زودرس است که به شدت در حال رشد است و این دلیلی ندارد جز صحنه‌های هیجانی که بچه‌ها در فیلم‌های ماهواره‌ای می‌بینند. فرض کنید مادر می‌رود سر کار یا مهمانی، ‌دختربچه‌ی شش‌ساله را پای ماهواره می‌نشاند که سریال را ببیند و وقتی مامان آمد برایش تعریف کند. این دختر چه ذهنیتی خواهد داشت؟ بنابراین فرزندان ما با نسخه‌ای رشد می‌کنند و تربیت می‌شوند که نسخه‌ی اسلامی‌ایرانی نیست و به همین دلیل است که در حال حاضر نسلی وارد جامعه‌ی ما می‌شود که صرفاً شناسنامه‌ای مسلمان هستند و به معنای واقعی کلمه، به اعتقاداتشان پایبند نیستند. از ترس والدین و مدرسه نماز می‌خوانند، اگر حجاب دارند، به خاطر دانشگاه و حراست و... است، بیرون چادرهایشان را برمی‌دارند یا حجابشان را ضعیف می‌کنند.بعد از عربستان سعودی متأسفانه ما مقام دوم مصرف لوازم آرایش را در آسیا داریم.

 

ادامه مطلب...

تربیت فرزند، قطعه‌ گمشده‌ پازل سبک زندگی

 

گفت‌وگو با دکتر مجید ابهری (قسمت اول)


«یکى از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامى عبارت است از سبک زندگى کردن، رفتار اجتماعى، شیوه‌ى زیستن (این‌ها عبارهٌ اخراى یکدیگر است) این یک بُعد مهم است... ما اگر از منظر معنویت نگاه کنیم که هدف انسان، رستگارى و فلاح و نجاح است، باید به سبک زندگى اهمیت دهیم؛ اگر به معنویت و رستگارى معنوى اعتقادى هم نداشته باشیم، براى زندگى راحت، زندگى برخوردار از امنیت روانى و اخلاقى، باز پرداختن به سبک زندگى مهم است. بنابراین مسئله، مسئله‌ى اساسى و مهمى است.» مقام معظم رهبری سبک زندگی را از ابعاد مهم تمدن‌سازی اسلامی مطرح می‌نمایند و در پیشبرد همه‌جانبه‌ی آن، به تمامی زوایا، نگاهی خردورزانه و پویا دارند. در پازل سبک زندگی اسلامی‌ایرانی، چگونگی تربیت فرزندان ایران اسلامی بر مبنای این سبک زندگی، بسیار ضروری و مهم می‌نماید؛ چرا که فرهنگ و آداب هر امری از کودکی بر جان افراد نقش خواهد بست و در صورتی که این تعلیم به درستی صورت گیرد، آینده‌ی روشنی را می‌توان برای فرد متصور بود. در این باب، در سلسله نشست‌های برهان در حوزه‌ی سبک زندگی، این بار به این مهم پرداخته‌ایم و در محضر دکتر «مجید ابهری»، استاد دانشگاه و متخصص علوم رفتاری و اجتماعی، گفت‌و‌گوی مفصلی در خصوص چگونگی تربیت فرزند و ترسیم فرزند تراز انقلاب اسلامی، داشته‌ایم. دکتر ابهری به امکان و ضرورت ایجاد الگوهای تربیتی مناسب، به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری سبک زندگی اسلامی‌ایرانی اشاره کردند.

ادامه مطلب...

محاسبه نفس

 

 

چرا در محاسبه نفس بیشتر به بدی‌های خودمان باید بپردازیم، تا به‌خوبی‌هایمان؟

ادامه مطلب...

مطالب بیشتر...