جستجو

خبرنامه

اشتراک

آرشیو

برجام‌زدگی و در برجام‌ماندگی

1- دستمایه این نوشتار، «خطر برجام‌زدگی و در برجام‌ماندگی» است. با وجود اهمیت برجام، موضوعاتی بسیار مهم‌تر از برجام درمیان است که در سایه برجام‌زدگی (موافق- مخالف) تبدیل به مسائل فرعی و حاشیه‌ای شده و اغلب مورد اهتمام نیستند. رهبر معظم انقلاب، بلافاصله پس از اعلام توافق (تیرماه 94) بارها در جلسات خصوصی و عمومی، انگشت تاکید بر این مهم گذاشتند که برجام را باید رصد کرد اما نباید در برجام متوقف ماند و مسائل اصولی و اصلی- از جمله اقتصاد مقاومتی، گسترش فرهنگ و روحیه انقلابی در کشور، پاسداری از فرهنگ عمومی و مقابله با تحرکات دشمن برای نفوذ- را فراموش کرد. این تذکرات بارها به ویژه با دولتمردان مطرح شد. رهنمود مشفقانه به دولتمردان و سایر مسئولین و نخبگان برخاسته از فرموده امیرمومنان(ع) است که «چهار چیز بر انحطاط دولت‌ها دلالت می‌کند: ضایع کردن اصول، پرداختن به مسائل فرعی، پیشاهنگ کردن اهل رذیلت (اراذل) و عقب راندن اهل فضیلت (افاضل)».
2- درباره برجام بسیار قضاوت شده است؛ از ادعای فتح‌الفتوح بزرگ، پیروزی بزرگتر از فتح خرمشهر و پدیده معجزه‌گونی که حل عمده مشکلات، متوقف آن است، تا تعبیر شیرینی آدامسی، یا اسباب و مقدمه تهدید. شاید از یک جهت دیگر نیز بتوان برجام را بازشناسی کرد و آن خاصیت غفلت‌آفرین، اختلاف‌برانگیز، غبارافکن، غلط‌انداز و شبهه‌افکن برجام (یا برخی برجامیان) است. این ویژگی‌ها، از جمله اوصاف فتنه است.
برجام، 17 ماه پس از اعلام و 11 ماه پس از اجرا به نقطه‌ای رسیده که می‌توان

صفتی دیگر از فتنه را در آن بازشناسی کرد. امیر مومنان چند جا می‌فرمایند فتنه که شروع می‌شود زیبا و دلرباست اما چون ادبار می‌کند و می‌رود، زشتی‌هایش نمایان می‌شود. حضرت از جمله در خطبه 151 نهج‌البلاغه فرمود «آغاز آن چون نشو و نمای جوان، زیبا و دلربا و آثار آن، همانند آثار باقی مانده بر سنگ خارا، زشت است». خوش‌گمان‌ترین افراد به برجام هم امروز اذعان می‌کنند برجام، آن پدیده دلربا و مدهوش‌کننده‌ای که تصویرش می‌کردند نبوده، بلکه گویا حتی مکانیزم و چیدمان آن هم بر علیه ما عمل می‌کند و اسباب فشارها و تهدیدهای تازه است. بی‌گمان هرچه زمان بگذرد، انگیزه پنهان در پشت آرزوی غرب برای برجامیزاسیون بیشتر ایران آشکار خواهد شد؛ همان که از زبان بدمست‌هایی مانند جان ساورز رئیس وقت سرویس جاسوسی MI6 انگلیس، به خلع قدرت انقلابی ایران تعبیر می‌شد.
3- بذر برجام به عنوان توافق با آمریکا و غرب، در زمینه‌ای به غایت نامناسب افشانده شد. دولت و برخی حامیانش، عجله و هیجانی پوپولیستی را حتی قبل از انتخابات 92 به راه انداخته بودند که همان عارضه، اسباب چند سر خسارت را فراهم کرد.
روند غلط پیروزی در انتخابات به هر قیمت، به مسیر توافق هرچه سریع‌تر و به هر قیمت منتهی شد. دولت در عمل با موجی که خودانگیخته بود و برخی مدعیان ناراست حمایت به آن دامن می‌زدند، در وضعیت سلب اختیار از خود پای میز مذاکره رفت. متاسفانه این ارزیابی و دریافت رادیو فرانسه در 19 مهر 92 (در آستانه توافق موقت ژنو)، ادراکی فراگیر از سوی رصدگران دیپلماتیک اطلاعاتی بود؛ «ارزیابی غرب از وضعیت کنونی دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند. بر پایه این جمع‌بندی اگر خریدار صبور باشد، شرایط فروشنده را دشوارتر می‌کند و در همان حال قیمت فروش را کمتر خواهد کرد»! در نقطه مقابل، حریف نیازمند توافق ادعا می‌کرد     

   


توافق نکردن بهتر از توافق بد است و ما عجله‌ای برای توافق نداریم! آنچه رهبر معظم انقلاب اخیرا فرمودند مبنی بر اینکه عجله و غفلت از جزئیات موجب ایجاد رخنه و بدعهدی‌های بعدی شد، ناظر به همین موضوع مغفول است. در حقیقت شتابزدگی و هیجان از همان روز اول، این پالس را به دشمن داد که می‌تواند از موضع بالاتر مذاکره کند و کمتر امتیاز بدهد و تعهداتش را شفاف‌سازی نکند. خروجی روند 2 سال و نیمه آن‌‌چنانی، همین برجامی شد که به دفعات نقض شده است. اما در همین حال، تعلیق و انتظار و توهم نهفته نسبت به مذاکرات، رأسا به 3 سال رکود تدبیر و دست روی دست گذاشتن دامن زد.
4- رهبر حکیم انقلاب در تمام این دوره دشوار اولا بر سوق دادن هیجان‌ها به سمت عقلانیت اهتمام داشتند، ثانیا ‌کوش

ادامه مطلب...

چرا سازش با آمریکا غیرعقلانی است و نتیجه معکوس دارد؟؟؟

چرایی غیرعقلانی و بی‌نتیجه بودن سازش با آمریکا را می‌توان از چهار منظر تجربی-تاریخی، تمدنی-هویتی، اقتصادی-صنعتی و نهایتاً سیاسی-امنیتی موردپژوهش و واکاوی قرارداد.
1.تجربی-تاریخی
تجربه و تاریخ یکی از منابع شناخت بشری است، اصل «انسان عاقل از تجربه‌های تاریخی خود استفاده می‌کند» به خوبی بیانگر این موضوع است. امام علی علیه‌السلام در بیانی صریح و شیوا در مورد لزوم پند گیری از تجربه‌های تاریخی می‌فرماید:« هر کس از وقایع گذشتگان عبرت بگیرد بینا می‌شود، کسی که بصیرت و بینایی پیدا کرد می‌فهمد، و آن‌کس که فهمید عالم می‌شود» و «کسی که از تاریخ دیگران پند نگیرد و تجربه نیاموزد در برنامه‌ی زندگی خود پشتیبانی نگرفته است» در مورد سازش با آمریکا نیز رجوع به تجربه‌ی تاریخی می‌تواند مفید و راهگشا باشد. سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم تا پیروزی انقلاب اسلامی، ایران عرصه‌ی یکه‌تازی و ملک طِلق آمریکا بود، نه‌تنها هیچ‌یک از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه حل نشد بلکه باعث تشدید و تعمیق مشکلات کشور و افزوده شدن مشکلات دیگری مانند مسائل و معضلات امنیتی بر مشکلات قبلی نیز شد.
بعد از انقلاب اسلامی نیز بااینکه به‌صورت کلی روابط جمهوری اسلامی ایران با ایالات‌متحده آمریکا قطع شد اما در مقاطع خاص که بنا به ضرورت و مصلحت به آمریکایی‌ها اعتماد شد، تجربه‌ی تلخ عهدشکنی و فریبکاری حاصل شد. نمونه‌ی این عهدشکنی را می‌توان در قرارداد الجزایر و اخیراً در برجام مشاهده کرد. طبق قرارداد الجزایر مقرر شده بود تا امریکا دارایی‌های مصادره شده ایران را آزاد کند که بعد از امضای قرارداد و تحقق تعهدات طرف ایرانی، آنچه آمریکایی‌ها قول انجام آن را داده بودند محقق نشد. در جریان برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و 1+5 بدعهدی آمریکا در عمل به تعهداتی که پذیرفته بود به‌اندازه‌ای بود که مورد اعتراض اروپایی‌ها نیز قرار گرفت.
تجربه‌ی تاریخی در مورد بدعهدی آمریکایی‌ها منحصراً مربوط به ملت ایران نمی‌شود و کشورهای دیگر نیز به طرق مختلف چنین تجربه‌ای را دارند. یک نمونه بسیار برجسته و مهم، بدعهدی آمریکایی‌ها نسبت به انگلیس در جریان جنگ جهانی دوم است، طی جنگ جهانی دوم و«در ماجرای فتح نرماندی (توسط آلمان نازی)، انگلستان از آمریكا خواست تا سریعاً وارد عمل شده و با اعزام نیرو و تسلیحات نظامی، بریتانیا را در فتح نرماندی یاری كند. مشخص بود كه فتح نرماندی می‌توانست بزرگ‌ترین ضربه را به آلمان زده و روند پیروزی متفقین را سرعت بخشد. اما آمریكا علی‌رغم درخواست انگلستان، در ورود به جنگ تعلل كرد تا جایی كه انگلستان در ساحل نرماندی بسیاری از نیروهای خود را از دست داد.»

ادامه مطلب...

نامه 31 نهج البلاغه امام علی(ع) به فرزندش امام حسن (ع)

نامه امام علی(ع) به فرزندش اما حسن مجتبی(ع)، دریایی از معارف و آموزه‌های دینی و اخلاقی است. این نامه در حقیقت منشوری از بهترین دستور العمل‌های اعتقادی و اخلاقی است، برای تمام کسانی که دل در گرو اخلاق و معنویات دارند. امام علی(ع) در این نامه، علاوه بر بیان توحید، عظمت پروردگار، صفات الهی، هدف آفرینش، معاد و...، مهم‌ترین نیازهای زندگی مادی و معنوی انسان را مطرح می‌کند. در این مجال اندک پرداختن به تمام موضوعات مطرح شده در این نامه میسر نیست؛ از این‌رو برخی از سر فصل‌های مهم آن‌را بیان‌ می‌کنیم و مشروح آن‌را باید در شرح‌های نهج البلاغه جست‌وجو کرد.
1. خودسازى با یاد خدا: پسرم همانا تو را به ترس از خدا سفارش مى‌‌‏‌کنم که پیوسته در فرمان او باشى، و دلت را با یاد خدا زنده کنى. فرزندم، دلت را با اندرز نیکو زنده کن؛ هواى نفس را با بى‌‌اعتنایى به حرام بمیران؛ جان را با یقین نیرومند کن، و با نور حکمت روشنایى بخش
.2. توجه به حوادث روزگار: از پدرى فانى؛ اعتراف دارنده به گذشت زمان؛ زندگى را پشت سر نهاده؛ مسکن گزیده در جایگاه گذشتگان، و کوچ کننده فردا، به فرزندى آرزومند بیش از توان؛ رونده راه نابود شدگان؛ در دنیا هدف بیمارى‌‏‌ها؛ در گرو روزگار؛ در تیر رس مصائب؛ گرفتار دنیا؛ اسیر مرگ؛ هم سوگند رنج‌ها؛ هم نشین اندوه‏‌ها؛ آماج بلاها و جانشین گذشتگان

ادامه مطلب...

تلنگر و تامل

مقایسه آمار کتابخوانی در ایران و جهان:

یکی از شاخصه ­های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتابخوانی مردم آن مرز و بوم است. کشور تاریخی ما ایران اسلامی نیز از قدیم‌الایام تاکنون با داشتن تمدنی چندهزارساله و مراکز متعدد علمی، فرهنگی و کتابخانه های معتبر و علما و دانشمندان بزرگ با آثار ارزشمند تاریخی سرآمد دول و ملل دیگر بوده و در عرصه فرهنگ و تمدن جهانی بسان خورشیدی تابناک همچنان می ­درخشد.
ابراز نارضایتی رهبر معظم انقلاب از وضعیت کتاب در کشور در نخستین دیدار کتابداران و مسئولان نهادکتابخانه‌های عمومی کشور در 29 تیر ماه سال 1390،هشداری جدی بود که متأسفانه از سوی مسئولان رسمی و متصدیان حوزه‌ی کتاب، مورد توجه قرار نگرفت.
مقام معظم رهبری آن دیدار مهم را، بهانه‌ای برای «تجدید مطلع» در حوزه‌ی کتاب خواندند و با بیان برخیآسیب‌ها و تهدیدهای مهم در این حوزه، پیشنهادهایی را نیز ارایه فرمودند. معظم‌له می‌فرمایند: با تلخى باید اعتراف کنیم که رواج کتاب و روحیه‌ى کتابخوانى در میان ملت عزیز ما که خود یکى از مشعل‌داران فرهنگ و کتاب و معرفت در طول تاریخ پس از ظهور اسلام بوده است، بسى کمتر از آن چیزى است که از چنین ملتى انتظار مى‌رود و این پدیده نیز مانند بیشتر  پدیده های ناگوار در کشور ما ، نتیجه‌ى فرمانروایى پادشاهان و فرمانروایان ظالم و فاسد و بى‌فرهنگ و بى‌سواد بر این کشور در دویست سال گذشته است. رهبر معظم انقلاب برای کتاب و کتابخوانی چنان اهمیتی قائل است که در پایگاه اطلاع‌رسانی ایشان صفحه ای با نام « کتاب» آغاز به کار کرده است    .

ادامه مطلب...

فضاهای مجازی و تاثیرات آن بر سبک زندگی

نگاه به فضای مجازی تنها نگاه منفی نیست، بلکه رهبر معظم انقلاب از این فضا اینگونه یاد می‌کنند: «ابزارهای تسهیل کننده ارتباطی، فرصت فوق العاده ای برای ترویج معارف اسلامی، برای رساندن یک حرف درست به هزاران مستمعی است که آن‌ها را نمی شناسیم.»امروزه شبکه‌های پیام رسان در نقش یک رسانه عمل می‌کنند و یک حادثه بزرگ را در زمانی کوتاه و در یک کلیپ چند ثانیه ای و یک حادثه کوچک را برای یک مخاطب چند صد میلیونی بزرگ می‌کنند.تنوع بسیار زیاد مطالب، سرعت انتقال و انتشار مطالب بدون هویت که منجر به برداشته شدن بسیاری از مرزها شده است، از خصوصیات بارز شبکه‌های پیام رسان امروزی است که در مواجهه با آن، صرف نظر از محتوای این فضا و آسیب‌های ناشی از مطالب منفی آن‌ها، دچار آسیب‌های ماهیتی این رسانه‌ها هستیم.حال این آسیب‌های ماهیتی چیست؟ آسیب‌های ماهیتی فضای مجازی به چهار دسته تقسیم می‌شود که اعتیاد اینترنتی از مهم ترین آن‌هاست.استفاده بی رویه و بدون کنترل از اینترنت، ایجاد تعارض در روال طبیعی زندگی از جمله مصادیق اعتیاد اینترنتی است.

ادامه مطلب...

جایگاه عفو و گذشت کردن در میان فضیلت های انسانی از دید قرآن و روایات

گذشت کردن یکی از فضیلت ها وارزش های اخلاق انسانی است که از سوی همگان به حکم سیره عقلایی مورد توجه وعنایت قرار گرفته است خداوند در آیه 178از سوره بقره عفو وگذشت به ویژه در حال قدرت بر انتقام ومجازات را می ستاید وبر کسانی که در حال قدرت وتوان از حق خویش می گذرند وبا بزرگواری چشم بر مجازات می بندندآفرین می فرستد وآنرا بعنوان امری معروف وهنجاری پسندیده ونیکو مورد تشویق قرار می دهد. قرآن در آیات 237سوره بقره و126سوره نحل با آن که مجازات برابر را بعنوان اصل مقابله به مثل تأئید می کند ولی با بیان این که عفو وگذشت یکی از بهترین وکوتاه ترین راه ها دست یابی انسان به تقوا است می کوشد تا بیان دارد که فضیلت انسانی نه در انتقام ومجازات بلکه در عفو وگذشت از دیگری است وشرافت وکرامت انسانی نه تنها اینگونه حفظ می شود بلکه با این روش شخص می تواند کنترل ومهار خویش را در دست گیرد واحسان ونیکو کاری را بر حسن انتقام مقدم دارد . انسان در عفو وگذشت است که می تواند ارزش وجایگاه واقعی خویش را به دست آورد این مسئله به ویژه در شداید وسختی ها مانند مجازات قاتلین ودر امور مالی در هنگام تنگدستی فقیران وبینوایان خودرا نشان می دهد شخصی که در اوج غضب وانتقام از جرم قاتل می گذرد ویا ز مال خود چشم فرو می بندد تا تنگدستی را نیازارد وبا مطالبه پول ومال خویش اورا خوار وذلیل نکند در حقیقت نه تنها کرامت وبزرگواری خویش را خریده است بلکه شرافت وکرامت انسانی را برای همگان حفظ کرده است .

ادامه مطلب...

تلنگر و تامل

 

روزی سرخ پوست پيری برای فرزندش ازحقايق زندگی چنین گفت: 

در وجود هرانسانی هميشه مبارزه اي جريان دارد مانند مبارزه دو گرگ که يکی از گرگ ها سمبل بدی ها مثل: حسد ٬ غرور، شهوت، دروغ ، تکبر و خودخواهی است ودیگری سمبل: مهربانی عشق، اميد وحقيقت. سخنان پدر،فرزند را به فکر فرو برد،

تا اينکه پرسيد: پدر کدام گرگ پيروز ميشود؟ پدر لبخندی زد و گفت:‎ ‎گرگی که تو به آن غذا ميدهی!!!!

شب یلدا، با یک کار خیر خیلی قشنگ تره...

 

پيامبر خدا(ص):

مردم، نانخور خدايند. دوست‏ داشتنی تری مردم نزد خداوند،كسى است كه به نانخوران او سود برساند و خانواده‏اى را شادمان كند! 

مهربانی یک رفتار نیست بلکه یک نوع سبک زندگی ست.

 

زندگی به سبک رسول مهربانی

بسیار باحیا و متواضع بود سخنى ناخوشایند به کسى نمى‌گفت و اگر مى‌شنید کسى چیزى گفته است که حضرتش دوست نداشت، نمى‌فرمود: چرا فلانى چنین گفته؟ بلکه مى‌فرمود:چرا گروهى چنین مى‌کنند؟بدین ترتیب نامى از گوینده نمی برد

خداوند تبارک و تعالى در قرآن کریم مى‌فرماید: ن والقلم و ما یسطرون، ماانت بنعمة ربّک بمجنون، وانّ لک لأجراًغیر ممنون وانّک لعلى خلق عظیم.(قلم/4)

نون، سوگند به قلم وآن‌چه مى‌نگارد که تو به لطف و رحمت پروردگارت عقل کامل و نعمت نبوت یافتى و هرگز(چنانکه کافران مى‌پندارند) جن‌زده نیستى. تو را در مقابل خدمت رسالتت پاداشى نامحدود است و در حقیقت تو به خویى بزرگ آراسته‌اى.

اخلاق پیامبر اکرم صل الله علیه وآله در سر حد کمال و غایت اعتدال بود؛ تا جایى که خداوند متعال آن را ستایش کرد و فرمود: وانّک لعلى خلق عظیم. دراخلاق وآفرینش از دیگر پیامبران برتر بود و هیچ‌کدام به پایه دانش و فضیلت و بخشندگى ایشان نرسیدند. چهره شریف‌شان مانند ماه شب چهارده مى‌درخشید. توصیف‌گرایشان مى‌گوید: کسى را همانند او قبل و بعد از دیدارش ندیده‌ام و بشر نیز هرگز همانند او را نخواهد دید.
عذر را مى‌پذیرفت و با کسى رفتار ناراحت‌کننده نداشت پیامبر اکرم بسیار باحیا و متواضع بود. کفش و لباسش را وصله می‌کرد، بزرگوارانه به اهل خانه‌ کمک مى‌کرد.

ادامه مطلب...

سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب درباره ی شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی

انگلیس همیشه منبع تهدید، فساد و نکبت برای غرب آسیا بوده است

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز شنبه 28 آذر در دیدار مسئولان نظام، میهمانان سی‌امین کنفرانس وحدت اسلامی، سفرای کشورهای اسلامی و قشرهای مختلف مردم تأکید کردند: امروز دو اراده در منطقه در تعارض با یکدیگر قرار گرفته است، «اراده وحدت» و «اراده تفرقه»، و در این اوضاع حساس، «تکیه بر قرآن و تعالیم الهی پیامبر اعظم(ص)»، به‌عنوان داروی وحدت‌بخش، راه حل محنتهای دنیای اسلام است.رهبر انقلاب اسلامی با تبریک میلاد مسعود حضرت ختمی مرتبت محمد بن عبدالله(ص) و ولادت با سعادت امام جعفر صادق(ع) افزودند: اهمیت وجود مقدس پیامبر اسلام به حدی است که پروردگار کریم در قرآن مجید به خاطر دادن این نعمت بی بدیل، بر بشریت منت می‌گذارد.حضرت آیت الله خامنه ای با استناد به تعبیر قرآنی «رحمةً ‌للعالمین»، تعالیم پیامبر اعظم را راهی برای نجات همه بشریت خواندند و افزودند:

ادامه مطلب...

مطالب بیشتر...