جستجو

خبرنامه

اشتراک

آرشیو

تلنگر و تامل

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و تعیین فردی امین و متخصص از جانب ملت از گوشه و کنار این زمزمه ها به گوش می رسد که:

آیا شرکت در انتخابات و رأی دادن اصلا فایده ای دارد!؟؟ و آیا این کار هم جنبه دینی و عبادی دارد؟

از دیدگاه اسلام، ‌دین مجموعه به هم پیوسته‌ای از باورها و اندیشه‌های برگرفته از وحی الهی در رابطه با جهان،‌ انسان و جهان پس از مرگ است که هدف آن هدایت انسان به سوی روشی بهتر زیستن و کامل‌تر شدن است.
مرحوم علامه جعفری(ره) می‌گوید: «هر حقیقت و پدیده‌‌ای که برای تنظیم و اصلاح حیات انسانی در ارتباط چهارگانه (ارتباط انسان با خویشتن، ارتباط انسان با خدا، ارتباط با جهان هستی و ارتباط انسان با هم نوع خویش) قابل بهره‌‌برداری باشد، از دیدگاه اسلام جزء دین محسوب می‌شود.

ادامه مطلب...

اندیشه و بازنگری

چیزی که امروزه در حال و هوای جامعه کنونی بیشتر در بین جوانان باب شده و در حال تبدیل شدن به نوعی سبک زندگیه رفتار و افکار معترضانه همیشگی نسبت به تمامی موضوعات و تصمیمات کشور در زمینه های سیاسی و اقتصادی است که ان شالله بتوانیم بعد از مطالعه این پست به حق بودن آن را تشخیص دهیم! برای مثال مسئله ای که بیشتر درباره ش بحث میشود کمک کردن دولت ایران به کشور های فقیر همسایه است در حالی که كشور ما در تنگناي مسائل اقتصادي بوده و بیکاری یکی از معضلات جامعه ماست!!؟

براي تبيين بهتر مطلب ذکر مطالبي لازم است
الف) از منظر قانون اساسي

ادامه مطلب...

آیا با وجود کامل بودن دین اسلام، ظهور منجی ضرورتی دارد!؟

خداوند برای هدایت بنده گان خویش برنامه ای را بوسیله پیامبران و در قالب کتبی ثقیل بر زمینیان ارزانی داشت. حال اگر این برنامه جامع و کامل و از طرف خداوند است

چرا نتوانسته که انسان را به خوشبختی مورد نظر برساند و او را نیازمند ظهور منجی ساخته؟

امروزه در سبک زندگی به ظاهر اسلامی که در جامعه حال حاضر وجود دارد متاسفانه به کثرت در اعماق افکار افراد این طرز فکر را میبینیم. 

و اما پاسخ این گونه شبهات :
این سؤال همزمان چند مطلب را به چالش کشیده است که یک به یک طرح و بررسی اجمالی شد؛ و اما ادعاهای مطرح شده در سؤال و چکیده پاسخها:

ادامه مطلب...

حکایت

گویند: 

دهقانی مقداری گندم در دامن لباس پیرمرد فقیری ریخت پیرمرد خوشحال شد و گوشه های دامن را گره زد و رفت!

درراه با پرودرگار سخن می گفت:

( ای گشاینده گره های ناگشوده، عنایتی فرما و گره ای از گره های زندگی ما بگشای )

در همین حال ناگهان گره ای از گره هایش باز شد و گندمها به زمین ریخت!

او با ناراحتی گفت:

من تو را کی گفتم ای یار عزیز

کاین گره بگشای و گندم را بریز!

آن گره را چون نیارستی گشود

این گره بگشودنت دیگر چه بود؟

نشست تا گندمها را از زمین جمع کند , درکمال ناباوری دید دانه ها روی ظرفی از طلا ریخته اند!

ندا آمد که:

تو مبین اندر درختی یا به چاه

تو مرا بین که منم مفتاح راه

"مولانا"

گرفتن مراسم لعن از نظر علمای شیعه و خاطره تکان‌دهنده آیت‌الله مرعشی

 

متأسفانه هرساله روز نهم‌ربیع‌الاوّل، در فاصله‌ای اندک از هفته‌ای که نام وحدت اسلامی را بر دوش می‌کشد، به فرصتی برای دشمنان امّت اسلامی تبدیل می‌‌شود تا به وسیله جهالت عدّه‌ای خاص، وحدت و انسجام مسلمین را هدف قرار داده و با ایجاد تفرقه میان آنان، به اهداف شوم خود نزدیک‌تر شوند. کتاب « نهم ربیع جهالت و خسارت‌ها»؛ گوشه‌هایی از خسارت‌های شکل گرفته از جهالت‌های این روز را به تصویر کشیده است.

مقام معظم رهبری: فاطمه زهرا(س) از این کار راضی نیست
رهبر انقلاب در همین رابطه می‌فرمایند:«بعضی‌ها به نام شادکردن دل فاطمه‌زهرا، علیها‌السلام، این روزها و در این دوران ما کاری می‌کنند که انقلاب را که محصول مجاهدت فاطمه زهراست، در دنیا لنگ کنند! می‌فهمید چه می‌گویم؟ بهترین وسیله‌ای که دشمنان بزرگ انقلاب پیدا کردند برای این‌که نگذارند انقلاب به کشورهای اسلامی برود، می‌دانید چه بود؟ گفتند این انقلاب، اسلامی نیست! گفتند اینها دشمن شما- چند صد میلیون مسلمان- هستند! امام بزرگوارمان ایستاد و گفت این انقلاب، اسلامی است؛

ادامه مطلب...

پذیرش نماز

 

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:

لايقبل الله صلاة خمسة نفر.الابق من سيده و امراة لايرضى عنها زوجها و مدمن الخمر و العاق و اكل الربا ؛

خداوند نماز پنج گروه را نمى‌پذیرد: ۱- بنده‌اى که از نزد مولاى خود فرار کرده است، ۲- زنى که شوهرش از وى راضى نیست، ۳- شرابخوار و دائم الخمر، ۴- کسى که عاق والدین شده است و ۵- رباخوار.

مستدرک الوسائل ، ج 13، ص332


عافیت طلبی اقتصادی

یکی از مظاهر عافیت‌طلبی این است که کار_تشکیلاتی نمی‌کنیم 

آدم صالحی که عافیت‌طلبانه زندگی می‌کند، نه دعایش و نه شعارش علیه فساد، به‌درد نمی‌خورَد 

ما بیشتر از عافیت‌طلبی ضربه می‌خوریم تا از شهوت‌رانی و بی‌دینی

جلوۀ اقتصادی عافیت‌طلبی این است که انسانی که می‌تواند خودش کاسبی کند، دنبال استخدام باشد 

عافیت‌طلبی می‌گوید: به‌جای اینکه پول‌تان را روی هم بگذارید و کاری راه بیندازید، پول‌تان را در بانک بگذارید! 

عافیت‌طلبی یک ویژگی بسیار فراگیر و مهم بین آدم‌هاست. تفسیر بسیاری از انگیزه‌های ما، عافیت‌طلبی است. ما بیشتر از عافیت‌طلبی ضربه می‌خوریم تا از شهوت‌رانی، بی‌دینی، بی‌ایمانی و کفر!

ادامه مطلب...

پیام معنوی

 

ما در اینجا گیر کرده‌ایم! 

قرآن می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا» اول می‌فرماید تک تک صبر کنید، بعد می‌فرماید: «صابِرُوا رابِطُوا» یعنی با هم صبر کنید و   هم‌افزایی کنید. ما در اینجا گیر کرده‌ایم؛ یعنی با همدیگر نمی‌توانیم! هر کدام از ما «تکی» ممکن است برای خودمان بچه‌های خوبی باشیم، اما دسته‌جمعی نه!

استاد پناهیان 

گفتار ناب

خلاصۀ جاذبه و دافعۀ علی(ع) در یک کلمه!

علی(ع) کجاها سخت‌گیر و کجاها مهربان بود؟  

علی(ع) در عرصۀ سیاست و مقابل سیاسیون خائن سخت‌گیر، اما در عرصۀ زندگی فردی مهربان بود 

بالاترین عذاب در قرآن مربوط به کسانی است که بخشی از دین را «پنهان» می‌کنند/ بزرگترین «کتمانی» که در طول تاریخ صورت گرفته مربوط به بخش‌های «سیاسی» دین است؛ ما نباید سخت‌گیری‌های امیرالمؤمنین(ع) را کتمان کنیم! 

امیرالمؤمنین(ع) در همۀ زمینه‌ها سخت‌گیر نبود؛ ایشان گناهان غیرسیاسی را می‌بخشید اما آن جایی که می‌دید در عرصۀ سیاست، کسانی به جامعه خیانت می‌کنند، خشن و سخت‌گیر بود. 

تمام دشمنی‌ها با علی(ع) سرِ سیاست است و الا ایشان در مسائل فردی، فوق‌العاده مهربان و انعطاف‌پذیر بود.

ادامه مطلب...

مطالب بیشتر...