جستجو

خبرنامه

اشتراک

آرشیو

شایدهایی برای سرانه مطالعه

 

 

ادامه مطلب...

گفتگو کردن در خانواده هنر است و گوش دادن هنری بالاتر

 

 

زندگی خانوادگی شبيه کوه يخ شناور در اقیانوس است. بيشتر مردم فقط ازجزء کوچکي از ازآن مطلع هستند(جزء کوچکي که آن را مي بينند وفکر ميکنند همه کوه يخ همين است).


وبرخی که می دانند کوه بخش دیگری نیز زیر آب دارد ولی آن را خوب نمی شناسند با وضعشان با دیگران فرقی نمی کند واگر کشتی آنها ...غرق می شوند.


همانطورکه سرنوشت کشتی به آگاهی از باقيمانده کوه يخ در زير آب بستگی دارد سرنوشت خانواده نيزبه آگاهي از احساسات، احتياجات و انديشه های اعضای خانواده وابسته است.


اين که درخانواده هرکس فکرکند درست عمل می کند برای به سلامت رسيدن کشتی به مقصد کافی نيست.


شما به عنوان پدر و مادر خانواده ( ناخدای کشتی) آيا به خوبی مي دانيد دختر نوجوانتان چه اهدافی درزندگی دارد؟


چه راههایی را براي رسيدن به اهدافش انتخاب کرده؟

 
چه انتظاری ازشما براي رسيدن به هدفهايش دارد

؟
درباره شما چگونه فکر ميکند؟ و...


و يا پسر جوانتان چه آرزوهايي دارد؟


چه سرگرمي هايي دارد؟


دوستانش را چگونه انتخاب مي کند

؟
نسبت به شما چه احساسي دارد؟ و...

 
در بسياري از خانواده ها اين سؤالات يا بي جواب مي ماند و يا جواب دقيقي به آنها داده نمي شود چرا که اعضاي آن واقعا يکديگر را نمي شناسند!


براي شناسايي دقيق اين کوه يخ چه بايد کرد؟


گفتگو اولين، بهترين و کارآمد ترين راه شناخت است.


انتظار نداشته باشيد که همه، خواسته ها واحساسات شما را از چهره تان بخوانند همانطور که شما هميشه نمي توانيد افکار ديگران را با ديدنشان حدس بزنيد.

گفتگو کردن درخانواده هنراست و گوش دادن هنری بالاتر.

ممکن است بگوييد ما سر سفره شام با هم حرف مي زنيم اما اين کافي نيست. گفتگوي خانوادگي باهدف ياد شده بايد دقيق و جهت دار باشد.


"جلسات خانوادگی" منظم باهدف گفتن و شنيدن شما را با حقايقي آشنا مي کند که شايد تا به حال درباره آنها فکر نمي کرديد.


کافيست شما متوجه شويد که دخترتان به جاي گرفتن هداياي گرانقيمت دوست دارد ازشما بشنود :دخترم من به تو افتخار ميکنم. لذت اين دانستن و اثر آن آن قدر زياد است که لحظه های شادی را برايتان بوجود مي آورد. خودتان را از اين لذت محروم نکنيد.


همين امروز با توافق اعضای خانواده زمانی را مشخص کنيد تا هر کس آزاد و بي ملاحظه از خودش و انتظاراتش بگويد.


سعه صدر را نيز فراموش نکنيد.

شادي واقعي را که حق شماست درخانواده تان جستجو کنيد.

شروع کنید ودیگران را هم تشویق کنید.

موارد حق الناس

موارد زیادی در مورد حق‌الناس بیان شده مانند احترام به جان و مال مردم به این معنا که به جان و مال مردم ضرر نرسانیم و کاری نکنیم که ضرری به جان مردم وارد شود یا دیگران از رفتار ما آسیب ببینند مثلا سیگار کشیدن در محیط جمعی ضرر رساندن به جان مردم است.

احترام به آبروی مردم هم از موارد حق‌الناس است یعنی انسان به گونه‌ای رفتار کند که آبروی دیگران از دست و زبان انسان محفوظ بماند، کاری نکنیم که حرمت دیگران شکسته شود و آبروی دیگران نزد مردم پایین بیاید. بنابراین باید از هر کاری که باعث هتک حرمت دیگران می‌شود پرهیز کرد مانند پرهیز از غیبت کردن، پرهیز از دروغ بستن به دیگران یعنی کسی کاری را انجام نداده، گناهی نکرده اما ما به دروغ او را متهم به آن کار کنیم. تهمت زدن به دیگران، افشاگری اسرار دیگران چون به هر صورت ممکن است انسان مسائل مخفی و اسرار گونه‌ای داشته باشد که نمی‌خواهد کسی از آنها با خبر شود، برملا کردن این اسرار سبب آبرو ریختن آنها می‌شود.

از موارد دیگر حق‌الناس احترام به حق بهره‌مندی مردم است یعنی به گونه‌ای رفتار کنیم که همه انسان‌ها به آن حقوق مشترکشان برسند و رفتار ما به گونه‌ای نباشد که خدایی نکرده بعضی از انسان‌ها از حقوق خودشان باز بمانند یعنی مانع ایجاد کنیم برای آنها در رسیدن به حقشان، به طور مثال در مسائل استخدامی مثلا برای یک شغل پنج نفر نیاز هست و مثلا 100 نفر ثبت نام کرده‌اند در اینجا اعمال نفوذ و به تعبیر امروزی پارتی بازی سبب ضایع شدن حقی از افراد می‌شود و این از مصادیق ظلم بر دیگران حساب می‌شود و رعایت نکردن حق‌الناس.

تفسیر سوره الفاتحة

  • بسم الله الرحمن الرحيم
  • الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
  • الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ
  • مَـلِكِ يَوْمِ الدِّينِ
  • إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
  • اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
  • صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ

ادامه مطلب...

فضیلت سوره ها

 

سوره ی مبارکه طارق


تعداد آیات:17

محل نزول:مکه

معنی عنوان سوره:كوبنده، رونده در شب، ستاره ظاهر شونده

علت نام گذاری:به علت سوگند خداوند به تساره ظاهر شونده در آيه اول.

محتوای سوره:
بعد از چند سوگند اشاره به وجود فرشتگان الهي كه مراقب انسان هستند دارد. زندگي نخستين و پيدايش انسان از آب نطفه دليلي بر امكان معاد و راهي براي روي آوردن او به فطرت توحيدي در جهت تربيت معنوي. بعضي ويژگي هاي رستاخيز. اهميت و عظمت قرآن با چند سوگند پرمعنا. تهديد كافران به مجازات الهي.

فضیلت تلاوت سوره:
امام صادق (ع) فرمود: «هر كس در نماز فريضه سوره طارق را تلاوت كند در قيامت نزد خداوند مقام و منزلت عظيمي خواهد داشت و از دوستان پيامبر و ياران آنها در بهشت خواهد بود.»

فهمیده کیست؟!

 

در مملکت وجود انسان، دو سلطان حکم می رانند؛ مغز هیجان و مغز تدبیر
دسته ی اول – هیجانی ها: قدرت حل مسئله ندارند (مثل پت و مت) و از مشکلات ساده فاجعه می سازند، هیجان مدارند نه مسئله مدار، عاقبت اندیش نیستند، حال زیست و جو زده اند.


چشم اول بین، غرور است و خطاست       چشم آخر بین تواند دید راست

خلق نا پایدار دارند و غیر قابل اعتماد هستند، خطا و پس از آن پشیمانی و باز اشتباه روش همیشه ی آنهاست…

دسته دوم – اهل تدبیر: هیجانشان تحت سلطه ی خردشان است (مدیریت شده)
دارای ویژگیهای زیر هستند:
اهل تفکر، تحلیل و ارزیابی، پر مشورت، کم اشتباه، قدرت حل مسئله در آرامش و انتقاد پذیر (با احترام به مخالف)، دارای برنامه و هدف در زندگی، پرشور و نشاط و امیدوار و همیشه پویا…

عقلها در دو زمان پر اشتباهند؛ در شدت خواستن (تمایلات و محبت) و اوج نخواستن و بیزاری (خشم و نفرت)
پس در این دو زمان مکث و صبوری باید و هیچ اقدامی نه شاید (چرا که عاقل به تدبیر عمل می کند نه به تحرک)

فضیلت سوره ها

 

سوره ی مبارکه حجرات

 

تعداد آیات:18

محل نزول:مدينه

معنی عنوان سوره:حجره ها و اتاقها

علت نام گذاری:آيه 4، علت نامگذاري اين سوره مي باشد مبني بر نكوهش عده اي بي خرد كه بدون و رعايت نكات اخلاقي از بيرون و پشت پنجره با فرياد، پيامبر (ص) را صدا مي كردند.

محتوای سوره:آداب برخورد با پيامبر عظيم الشأن اسلام (ص) و ادب حضور در پيشگاه ايشان. اخلاق و آداب اجتماعي. مؤمنين با هم برادرند. سفارش به اصلاح بين مسلمانان. روشهاي مبارزه با اختلافات و درگيري هاي احتمالي بين مسلمانان. نهي از عوامل اختلاف افكن مانند: تمسخر، بدگماني و سوء ظن، تجسس، غيبت، لقب بد دادن، عيبجويي. هيچ چيز ملاك برتري نيست (ثروت، مقام، زيبايي، لهجه، نژاد و ...). معيار و ملاك برتري در پيشگاه خدا تقوا است. ايمان بر اعتقاد قلبي استوار تنها به گفتار نيست و با جهاد با مال و جان شناخته مي شود. اسلام و ايمان هديه بزرگ الهي به مؤمنان و سفارش به تشكر از خدا بخاطر اين هديه. علم و آگاهي خدا از همه اسرار نهان عالم هستي و اعمال انسان.

فضیلت تلاوت سوره:
امام صادق (ع) فرمود: «هركس سوره حجرات را در هر شب يا هر روز بخواند زائران حضرت محمد (ص) خواهد بود.»

فضیلت سوره ها

 

سوره ی مبارکه تکاثر

 

تعداد آیات:8

محل نزول:مکه

معنی عنوان سوره:افزون طلبي در ثروت

علت نام گذاری:آيه اول و دوم سوره از تكاثر يعني افزون طلبي و فخر نمودن به مال و قوم بسيار نكوهش كرده است و يک پيام عبرت انگيز و بيدار كننده است.

محتوای سوره:سرزنش افرادي كه بر اساس مطالب موهوم بر يكديگر تفاخر مي كنند (از جمله مال و قوم و قبيله). هشداري نسبت به مسأله معاد و قيامت و آتش دوزخ. هشدار در زمينه مسأله سؤال و بازپرسي از نعمت ها.

فضیلت تلاوت سوره:پيامبر اسلام (ص) فرمود: «كسي كه سوره تكاثر را بخواند خداوند در برابر نعمت هايي كه در دنيا به او داده او را مورد حساب قرار نمي دهد و پاداشي به او مي دهد كه گويي هزار آيه قرآن را تلاوت كرده است.

تأثیر دوستى بر شخصیت انسان

ادامه مطلب...

بخشی از مناجات های خواجه عبدا..انصاری

الهی! تو آنی که از احاطت اوهام بیرونی، و از ادراک عقل مصونی، نه مُدرَک عیونی، کارساز هر مفتونی، و شادساز هر محزونی، در حکم، بی‌چرا، و در ذات بی‌چند،و در صفات بی‌چونی.

 

الهی! در جلال، رحمانی، در کمال، سبحانی، نه محتاج زمانی، و نه آرزومند مکانی، نه کسی به تو ماند، و نه به کسی مانی، پیداست که در میان جانی، بلکه جان زنده به چیزی است که تو آنی.

 

الهی! یکتای بی‌همتایی، قیّوم توانایی، بر همه چیز بینایی، در همه حال دانایی، از عیب مصفّایی، از شریک مبرّایی، اصل هر دوایی، داروی دلهایی، شاهنشاه فرمانفرمایی، معزّز به تاج کبریایی، مسندنشین استغنایی، به تو رسد ملک خدایی.

 

الهی! نام تو، ما را جواز، مهر تو، ما را جهاز، شناخت تو، ما را امان، لطف تو، ما را عیان.

 

الهی! ضعیفان را پناهی، قاصدان را بر سر راهی، مؤمنان را گواهی، چه عزیز است آن کس که تو خواهی. یا ربّ دل پاک و جانِ‌ آگاهم ده آه شب و گریه سحرگاهم ده در راه خود اول زخودم بی‌خود کن بی‌خود چو شدم زخود به خود راهم ده

 

الهی! از نزدیک نشانت می‌دهند و برتر از آنی، و دورت پندارند و نزدیکتر از جانی، تو آنی که خود گفتی، و چنان که خود گفتی، آنی، موجود نفسهای جوانمردانی، حاضر دلهای ذاکرانی.

 

الهی! جز از شناخت تو، شادی نیست، و جز از یافت تو، زندگانی نه، زنده بی‌تو، چون مرده زندانی است، و زنده به تو، زنده جاویدانی است

مطالب بیشتر...