جستجو

خبرنامه

اشتراک

آرشیو

روزه در کدام کشور اسلامی سخت‌تر است؟

ماه رمضان و روزه گرفتن امسال در کشور ما به دلیل گرما و فاصله زیاد اذان تا افطار از سخت ترین ماههای رمضان در طول این چند سال محسوب می شود. به گزارش رمضان، خبرآنلاین با این مقدمه در ادامه می‌نویسد: اما مسلمانان در دیگر کشورها وضعیت متفاوتی دارند در حالی که یک مسلمان در ریکیاویک شمالی ترین پایتخت دنیا در کشور ایسلند آفتاب را در ساعت ۳٫۵۹ دقیقه صبح می‌بیند باید برای افطار تا ساعت ۱۱٫۲۹ صبر کند و یک مسلمان در ولینگتون نیوزلند آفتاب را در ساعت ۷٫۳۹ دقیقه صبح می بیند و البته اذان را در ساعت ۶٫۰۳ می شنود ، در ساعت ۵٫۳۷ دقیقه می تواند افطار کند.

امسال در نیم‌کره جنوبی مسلمانان شرایط آسان‌تری برای روزه‌داری دارند هرچند که اکثر مسلمانان جهان در نیم‌کره شمالی و در مرکز و اطراف خط استوا زندگی می کنند.

مسلمانان در شمال اروپا با مشکلات بیشتری رو به رو هستند انگلیس، سوئد، روسیه و کانادا که دارای جمعیت مسلمان قابل توجهی هستند از سخت ترین کشورها برای روزه داری مسلمانان محسوب می شوند.

به عنوان مثال مسلمانان در ریکیاویک تقریبا ۲۱ ساعت و در جزایر فالکلند تقریبا ۱۱ ساعت روزه می‌گیرند.

azan_island

دعاى روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین.

خدایا بشوى مرا در این ماه از گناه و پاکم نما در آن از عیب‌ها وآزمایش کن دلم را در آن به پرهیزکارى دل‌ها اى چشم پوش لغزش‌هاى گناهکاران.

اعمال شب قدر / نمازی برای بخشش گناه خود و والدین در شب قدر

اى نرم‌کننده آهن براى حضرت داود(ع) و اى برطرف‌کننده گرفتارى و ناراحتى بزرگ از ایوب(ع) و اى گشاینده اندوه یعقوب(ع) و اى زداینده غم یوسف(ع)! درباره من آنچه را تو شایسته آن هستی، انجام بده!

بار دیگر پروردگار عالم توفیق داد که شبی از لیالی قدر را درک کنیم و با استغفار از درگاه الوهیتش بار گناه خویش را کم کنیم و بتوانیم با عبرت از گذشته راه طریقت را بهتر و با امید بیشتر بپماییم،‌

اینک دومین شب از شب‌های پر برکت قدر از راه می‌رسد و برای رسیدن به عالی‌ترین فیض شب بیست و یکم که افضل‌تر از شب نوزدهم است، در روایات اعمالی ذکر شده است که

در ادامه می‌آید:

ادامه مطلب...

شب سرنوشت در نگاه آقا مجتبی تهرانی

ادامه مطلب...

دعاى روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ واسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ یا مُجیبَ دَعْوَهِ المُضْطَرّین.

خدایا بگشا به رویم در این ماه درهاى فضلت و فرود آر برایم در آن برکاتت را و توفیقم ده در آن براى موجبات خوشنودیت و مسکنم ده در آن وسط‌هاى بهشت اى اجابت کننده خواسته‌ها و دعاهاى بیچارگان.

اهمیت تفکر و تدبر

امیرمومنان فرمود : آگاه باشید! عبادتی که در آن تفکر نباشد سودی ندارد.

نیز می فرماید : آگاه باشید اگر در قرائت قرآن تدبر نباشد سودی ندارد

هم چنین آن حضرت دروصیت به محمد بن حنیفه می فرماید : هرکس در کارها بدون توجه به فرجام آن وارد شود خود را در معرض رخدادهای بسیار زششت و ناپسند قرار می دهد و تدبیرپیش از عمل تو را از پشیمانی ایمنی می بخشد.

ابن کو ّا از امیرمومنان درباره ویژگی های لسلام پرسید. آن حضرت فرمود : خدای متعالی اسلام را تشریع کرد و آن را پوششی برای عاقبت اندیشان و سبب فهم تیزبینان قرار داد.

نیز فرمود : برتریت عبادت اندیشیدن مداوم درباره خدا و قدرت اوست.

امام رضا می فرماید : عبادت به فراوانی نماز و روزه نیست. عبادت واقعی ، تفکر درکار خدای جلیل است.

 

منبع  : مفاتیح الحیاة

۳۰ بلایی که هرگز نباید سرخودتان بیاورید (۲)

ادامه مطلب...

دعاى روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّهِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین.

خدایا قرار بده برایم در آن به سوى خوشنودی‌هایت راهنمایى و قرار مده شیطان را در آن بر من راهى و قرار بده بهشت را برایم منزل و آسایـشگاه اى برآورنده حاجت‌هاى جویندگان.

۳۰ بلایی که هرگز نباید سرخودتان بیاورید (۱)

ادامه مطلب...

اهمیت دانش اندوزی

به فرموده رسول خدا : یا عالم باش یا در حال آموختن دانش و وقت خود را در بیهودگی و خوشگذرانی صرف نکن.

امیرمومنان می فرماید: حکمت و دانش را فراگیر ، هرچند از مشرکان باشد

هم چنین می فرماید:حکمت و دانش را فراگیر هرچند از ربان دیوانگان باشد

و نیز فرمود: برشماست که دانش بجویید ، چراکه دانشمند گرامی است ، هرچند به خاندانی منسوب نباشد و گرامی است هرچند تهیدست باشد و گرامی است هرچند جوان باشد.

منبع : مفاتیح الحیاة

مطالب بیشتر...