جستجو

خبرنامه

اشتراک

آرشیو

۱۵روز مرخصی برای زندانیان واجد شرایط به مناسبت لیالی قدر و عید فطر

ادامه مطلب...

۱۲ توصیه رهبر معظم انقلاب برای استفاده بهتر از لیالی قدر

ادامه مطلب...

دعاى روز بیستم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَهِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّکینهِ فی قُلوبِ المؤمِنین.

خدایا بگشا برایم در آن درهاى بهشت و ببند برایم درهاى آتش دوزخ را و توفیقم ده در آن براى تلاوت قرآن اى نازل‌کننده آرامش در دلهاى مؤمنان.

پرهیز از تکلف

اسلام برای شئون گوناگون اسلام برنامه دارد و هیچ یک از عرصه های عبادی و اخلاقی و مادی و معنوی تکلیف توان فرسا ندارد.اهل بیت در تمام زمینه ها ، زندگی راحت و معتدل و بی تکلف را برای پیروان خود توصیه کرده اند.

رسول خدا در احادیثی می فرمایند : من متکلفان را دوست ندارم.

مهمانت را به چیزی وادار نکن که بر او دشوار است.

خودت را برای مهمان به سختی نینداز

گرامیداشت برادر دینی به آن است که شخص هدیه اش را بپذیرد و از آن چه دارد بدو هدیه دهد و خود برای او به زحمت نیندازد.

امیر مومنان می فرماید: گواراترین زندگی دورافکندن تکلف است

هم چنین به فرزندش می فرماید : پسرم روزی دو گونه است؛آن چه تو آن را می جویی وآن چه تو را می جوید ، پس اگر به سوی آن نروی آن به سوی تو می آید ، پس غم سالانه ات بر غم یک روزه ات تحمیل نکن ؛ به فکر مشکلات همان روزی باش که در آن هستی

امام صادق می فرماید: مومن خود را برای دوستان به تکلف و مشقت نمی اندازد.

و نیز میفرماید: پرزحمت ترین بردارانم کسی است که خود را برای من به زحمت می اندازد و من از ا و خویشتن داری می کنم و کم زحمت ترین برادرانم کسی است که من با او همان گونه هستم که با خود هستم.

همان گرامی می فرماید : هرگاه مهمانی سرزده نزد تو آمد آنچه داری برایش بیاور ؛ ولی هرگاه دعوتش کردی خود را (مقدار قابل تحمل ) به زحمت بینداز.

و نیز می فرماید : سزاوار نیست که مومن خود را ذلیل کند. پرسیدند:چگونه خود را ذلیل می کند فرمود : به کاری می پردازد که در توانش نیست.

وهم چنین از آن حضرت نقل شده که سختگیری از اخلاق صالحان و شعار پرهیزگاران نیست. خدا به پیامبر فرمود : بگو من از مزد رسالت نمی خواهم و من از متکلفان نیستم.

پیامبر هم فرمود : ما پیامبران و اولیا از تکلف بیزاریم ، پس تقوا پیشه کن و صبر و استقامت داشته باش تا خدا تو را از تکلف بی نیاز کند و سرشت ایمانی به تو دهد و سرگزم غذایی نباش که پایانش مدفوع است و پوشاکی که پایانش پوسیدگی و خانه ای که پایانش ویرانی و مالی که پایانش به ارث ماندن و دوستانی که پایانش جدایی است و عزتی که پایانش ذلت و متانت و هیبتی که پایانش ستم و ناپاسی است و عیشی که پایانش حسرت است.

منبع : مفاتیح الحیاة

براستی می دانید شب قدر چیست؟

ادامه مطلب...

دعاى روز نوزدهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ وسَهّلْ سَبیلی الى خَیْراتِهِ ولا تَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ یا هادیاً الى الحَقّ المُبین.

خدایا زیاد بگردان در آن بهره مرا از برکاتش وآسان کن راه مرا به سوى خیرهایش و محروم نکن ما را از پذیرفتن نیکی‌هایش اى راهنماى به سوى حـق آشکار .

مدیریت در کار

امام صادق می فرماید : مسلمان را جز سه چیز اصلاح نکند :

دین شناسی ، شکیبایی در گرفتاری ها و مدیریت نیکو در زندگی

نیز می فرمایند : کارهای بزرگ و مهم را خودت انجام بده و کارهای کوچک را به دیگران بسپار

نیز می فرماید : باید میزان تلاش تو برای معاش بیشتر از ضایع کنندگان وقت و کمتر از تلاش آزمندی باشد که به دنیایش دلخوش و مطمئن است ، پس تلاش خود را در مسیر شخص با انصاف و عفیف قرار ده تا برتر از افراد سست و ناتوان باشی و آنچه را که شایسته مومن است به دست آوری(در عین حال به لطف خدا امیدوار باش) زیرا کسانی که مالی به آنها داده شود ولی سپاس نگزارند (در حقیقت) مالی ندارند.

منبع : مفاتیح الحیاة

بهره‏ورى از بركات ماه رمضان

ادامه مطلب...

چگونه به بالاترین درجه روزه برسیم؟

ادامه مطلب...

پنج عامل ارتقاى ارزش روزه

ادامه مطلب...

مطالب بیشتر...