جستجو

خبرنامه

اشتراک

آرشیو

دعاى روز هجدهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الى اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین.

خدایا آگاهم نما در آن براى برکات سحرهایش و روشن کن در آن دلم را به پرتو انوارش و بکار به همه اعضایم به پیروى آثارش به نور خودت اى روشنى بخش دلهاى حق شناسان.

پنج عامل مهم تضعیف ارزش روزه

ادامه مطلب...

امام على عليه السلام

يا مَعشَرَ الفِتيانِ، حَصِّنوا أعراضَكُم بِالأَدَبِ ودينَكُم بِالعِلمِ »


اى جوانان! آبروى خويش را با ادب (تربيت) و دين خويش را با دانش نگه داريد.

 

   تاريخ اليعقوبي : ج ۲ ص ۲۱۰ / علم و حكمت: ج 1 ص

سحرخیزی و کار

رسول خدا می فرماید: سحرخیزی مبارک است و همه نعمت ها به ویژه روزی را زیاد می افزاید؛ هم چنین آن حضرت می فرماید : صبحگاهان در پی نیازمندی هایتان بروید ، چراکه آسان بدست می آیند.

امیرمومنان می فرماید : صبح زود در پی روزی رفتن روزی را افزون می کند ؛ هم چنین می فرماید : کسی که خواستار جاودانگی است باید سحرخیز باشد ؛

نیز می فرماید : هیچ سحرخیزی در راه خدا برتر از سحرخیزی برای تامین معاش فرزندان و خانواده نیست.

امام صادق می فرماید: جدیت و تلاش کنید! هرگاه نماز صبح گزاردید و بازگشتید صبحگاهان در پی روزی روید و کسب حلال کنید ، چراکه خدای عزّوجل ّ روزیتان دهد و یاریتان رساند. ؛

هم چنین آن حضرت می فرماید: امام سجاد هنگام صبح در پی روزی بیرون می رفت .پرسیدند : ای فرزند رسول خدا کجا می روی ؟ فرمود : برای پذیرش صدقه برای خانواده ام.

پرسیدند: آیا برای خانواده ات صدقه می پذیری؟ فرمود: هر که کسب حلال کند صدقه عایله خود را از خدا می پذیرد و به آنان می رساند.

منبع : مفاتیح الحیاة

پرهیز از تنبلی و کم همتی

امیرمومنان می فرماید: اگر کار ، سخت و توان فرساست ، بی کاری دائمی هم فسادآور است.

امام باقر نیز می فرماید: تنبلی برای دین و دنیا زیان بار است.

امام صادق به برخی از فرزندانش می فرماید : از دو خصلت تنبلی و بی حوصلگی بپرهیز که این دو مانع بهره گیری تو از دنیا وآخرت می شوند؛

نیز می فرمایند سست نباش تا آنکه تو را می شناسد تحقیرت نکند و می فرماید : سربار مردم نباشید و باز می فرماید : منفورترین مردم نزد خدا کسی است که شب خواب و روز بیکار باشد.

امام کاظم هم می فرماید: خدا بنده پرخواب و بیکار را دشمن می دارد.

ابن عباس می گوید: رسول خدا هرگاه کسی را می دید و از او خوشش می آمد می پرسید:آیا حرفه ای دارد؟ اگر می گفتند نه می فرمودند : از چشمم افتاد.

پرسیدند : چرا ای رسول خدا؟ فرمود : چون هرگاه مومن دارای حرفه ای نباشد به ناچار از دینش برای تامین زندگیش بهره می برد(دین فروشی می کند)

منبع : مفاتیح الحیاة

معراج پیامبر اسلام (ص) در ۱۷ ماه رمضان

ادامه مطلب...

دعاى روز هفدهم ماه مبارک رمضان

اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین.

خدایا راهنمائیم کن در آن به کارهاى شایسته و اعمال نیک و برآور برایم حاجت‌ها و آرزوهایم

اى که نیازى به سویت تفسیر و سؤال ندارد اى داناى به آنچه در سینه‌هاى جهانیان است

درود فرست بر محمد و آل او پاکیزگان.

سنجش خردورزی

امیرمومنان می فرماید:خرد مردم با شش چیز سنجیده می شود :

معاشرت ، دادوستد ، دستیابی به مقام ، برکناری از مقام ، توانگری و تهیدستی

مفاتیح الحیاة

فلسفه واجب شدن نمازهای پنج‌گانه/ چرا برای نماز وضو می‌گیریم

ادامه مطلب...

دعاى روز شانزدهم ماه مبارک رمضان

اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَهِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَهِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ الى دارِ القَرارِبالهِیّتَکِ یا إلَهَ العالَمین.

خدایا توفیقم ده در آن به سازش کردن نیکان و دورم دار در آن از رفاقت بدان و جایم ده در آن با مهرت به سوى خانه آرامش به خدایى خودت اى معبـود جهانیان.

مطالب بیشتر...