آرشیو

10 ويژگی ماه مبارک رمضان در نظر رهبری

 

1.ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی

شروع ماه مبارک رمضان، در حقیقت عید بزرگی برای مسلمانان است، چون ماه ضیافت الهی است، در این ماه فقط مؤمنین و کسانی که اهل ورود در این ضیافتند، بر سر سفره پروردگار منّان و کریم می‌نشینند. این، غیر از سفره عام کرم الهی است که همه انسان‌ها، بلکه همه موجودات عالم از آن بهره‌مندند؛ این سفره خواص و ضیافت خاصان پروردگار است. 

2.ماه مبارک رمضان، ماه گشوده شدن درهای آسمان

ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الله است. ماه لیلة القدر است. درهای آسمان در ماه رمضان گشوده است، یعنی؛ رابطه قلبی انسان با خدا در این ماه آسان‌تر از همیشه است. درهای آسمان در ماه رمضان گشوده است، یعنی؛ به برکت روزه، فرصت و توفیق کار نیک برای انسان وجود دارد.

3.ماه مبارک رمضان، قطعه‌ای از بهشت

ادامه مطلب...

4 روایت کوتاه در مورد ماه رمضان

 

1ـ پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: 

 هر کس رمضان را از روى ایمان و براى خدا و پاداش او، روزه بگیرد و به عبادت برخیزد، گناهان گذشته‌اش آمرزیده مى‌شود؛ و هر کس شب قدر را از روى ایمان و به امید پاداش الهى، به عبادت بایستد، گناهان گذشته‌اش بخشوده مى‌گردد.

2ـ امام صادق علیه السلام فرمودند: 

 خدا را در هر شب ماه رمضان، آزادشدگان و رهاشدگانى از آتش است، مگر کسى که با شراب افطار کند. پس چون آخرین شبِ آن فرا رسد، به اندازه همه کسانى که در این ماه آزاد کرده است، آزاد مى‌کند.

ادامه مطلب...

سنت افطاری ساده در سبک زندگی اسلامی

 

از جمله سنت‌های پسندیده‌ای که مدتی است در کشور ما رایج شده است، موضوع «افطاری ساده» است. رهبر معظم انقلاب نیز در یکی از خطبه‌های نماز عید فطر ضمن تأکید بر این سنت حسنه، خواستار توجه مردم به آن شدند: «یک سنت که خوب است مورد توجه قرار بگیرد، افطاری دادن‌های ساده و بی‌پیرایه در مساجد و در خیابان‌هاست که در بیشتر شهرهای کشور در مقابل افطاری‌های مسرفانه‌ای انجام گرفته است. که شنیده شده بعضی‌ها به بهانه‌ی افطار، حرکات و عمل مسرفانه انجام می‌دهند و به جای این‌که در ماه رمضان وسیله‌ای بشوند برای نزدیکی روحی به فقرا و مستمندان، با این عمل، با این حرکت، خود را در لذات جسمانی غرق می‌کنند.»

ادامه مطلب...

برجسته‌ترین وظیفه انسان در ماه مبارک رمضان

 

توصیه‌های اخلاقی آیت‌الله جوادی‌ آملی:

از برجسته‌ترین وظایف در ماه مبارک رمضان آزاد شدن و رهیدن است. انسان باید این قفس‌ها و میله‌های پولادین را که با دست خود ساخته است، بشکند.واژه «عبادت» در اصل به نظر بسیارى از واژه شناسان به معناى «خضوع» است و طبرى در تفسیر «جامع البیان» مى‌گوید: اصل عبودیت که به نظر او شامل عبادت نیز مى‌شود، نزد همه عرب به معناى ذلت و خاکسارى است.آگاهی عمیق و بصیرت و اندیشه در دین، رمز ارزشمندی کارها و عبادات است و بدون آن عمل، فاقد ارزش لازم است لذا یکی از مواردی که می‌تواند ما را در انجام عبادت، راغب کند پی‌بردن به حکمت عبادات است.

آیت‌الله جوادی آملی از جمله کسانی است که به طور مفصل درباره حکمت و فلسفه اعمال عبادی دین مبین اسلام سخن گفته است. آنچه در ادامه می‌خوانید برگرفته از بیانات این عالم فرزانه است. بزرگان ما گفته‌اند: گر چه روزه گرفتن سخت و دشوار است، ولی لذت شنیدن این ندای خداوند که می‌فرماید:

ادامه مطلب...

زندگی به سبک شهر خدا!

 

اهمیت ماه رمضان در چیست؟

چرا ماه رمضان را «ماه خدا» می‌نامند؟

 آیا ارزش ماه رمضان صرفاً به «روزه»ی آن است؟

آیا «روزه»ی ماه مبارک، «هدف» است یا «وسیله»؟

اگر روزه هدف است، پس چرا در آیه‌ی 183 سوره‌ی بقره هدف از روزه را رسیدن به «تقوا» بیان کرده است؟ و اگر روزه صرفاً وسیله است، چگونه می‌توان از این وسیله برای رسیدن به هدف آن (یعنی تقوا) استفاده کرد؟ آیا صرفاً با نخوردن و نیاشامیدن می‌توان به «تقوا» دست یافت؟سؤالات بالا و سؤالاتی نظیر آن، موضوعاتی هستند که می‌بایست برای هر کدام از آن‌ها پژوهش‌های جداگانه‌ای انجام داد، اما به نظر می‌رسد اگر «روزه» را به مثابه «وسیله»ای برای دستیابی به هدف متعالی‌تری به نام «تقوا» تعریف کنیم، آن گاه می‌بایست تأثیرات روزه و ماه رمضان را در ساحت زندگی فردی و اجتماعی انسان مورد بررسی قرار دهیم.

ادامه مطلب...

مطالب بیشتر...