آرشیو

اصول رقابت سیاسی در انتخابات از نگاه رهبری

 

گزیده بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره اصول رقابت سیاسی در انتخابات:

بازیگران عرصه سیاسی برای این كه رقابت سیاسی سالمی داشته باشند باید به مجموعه‌ای از اصول توجه كنند و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اصول رقابت سیاسی سالم را طی بیست و دو سال اخیر تبین كرده‌اند. به عنوان مثال ایشان در نماز جمعه 22 بهمن سال 1390 درباره فضای رقابت در آستانه انتخابات فرمودند:«آنچه در انتخابات لازم است، رقابت سالم است؛ رقابتِ بدون تهمت‌زنى و بدگویى به يكديگر است. فضاى انتخابات بايد سالم باشد.» 1390/11/14در این مقاله، این اصول که مجموعه‌ای از بایدها و نبایدهای رقابت سیاسی از نگاه مقام معظم رهبری است، گرد آوری شده تا ان شاء الله نصب العین مردم، مسوولان و نامزدهای انتخاباتی باشد و امید است که همه، این نصایح گهربار را در عمق وجودمان جاری کنیم. 

الف) بایدها 

1- رقابت انتخاباتی در چهارچوب نظام باشد

ادامه مطلب...

اخلاق انتخاباتی (1)

 

جمهوریت یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده نظام مقدس جمهوری اسلامی است که در جهت عینیت بخشیدن به آن، همه ساله، انتخابات متعدد و مهمی برگزار می گردد و مقام های عالی رتبه و منصب های مهمی به وسیله مردم، با واسطه یا بدون واسطه انتخاب می شوند. در هر انتخابات، افراد و گروه های مختلف با افکار و اهداف متفاوت می کوشند با ارائه شایستگی های خود، در رقابتی طاقت فرسا، آرای مردم را از آن خود کنند تا توفیق خدمت هر چه بیشتر به مردم و نظام اسلامی و رضایت خدا را به دست آورند. به همین دلیل، از آغاز تا پایان تبلیغات و از پیروزی یا شکست تا پس از آن، افراد و گروه ها، نامزدها و هوادارانشان و پیروز شدگان و شکست خوردگان در انتخابات باید، در همه حال، اخلاق و آداب اسلامی را رعایت کنند و از انصاف و عدالت خارج نشوند که توفیق خدمت و رضایت خداوند جز از این طریق به دست نمی آید. بنابراین، تبیین انتخابات با تمامی مراحل و جنبه های آن از دیدگاه احادیث و آیات الهی امری بسیار ارزشمند و پسندیده است تا با عمل به آن الگویی مناسب در اختیار جهانیان و همه پویندگان راه حق قرار دهیم و راه و روش خود را از جویندگان زر و زور و قدرت جدا کنیم که «ما تشنگان خدمتیم، نه شیفتگان قدرت» و خداخواهیم، نه دنیاطلب و

ادامه مطلب...

رؤیا تبدیل به واقعیت می‌شود! نوع سبک زندگی در آمریکا

 

تأمل در سبک زندگی آمریکایی اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که از سویی تجلی اوج مدرنیته در زندگی است و از سوی دیگر رؤیای بسیاری از مردم جهان و حتی بسیاری از مردم ایران است! رؤیاپردازی و شانس رسیدن به این رؤیا از ضرورت‌های این زندگی است، همچنانکه برای بسیاری از مردم، امکان ورود به این رؤیا با لاتارى رقم خورده است و می‌خورد. چرایی این ضرورت، محور یادداشتی است که در ادامه می‌آید. ضرورتی که حتی در زندگی جامعه‌ی ایرانی در حال رُخ نمودن است. قرعه‌کشی‌های مختلف برای حساب‌های قرض‌الحسنه و محصولات مختلف غذایی و...، پیامک‌های فراوان که دعوت به شرکت در مسابقه و آزمودن شانس می‌کنند و تصویر خودروهای پُراز پول، همه وهمه نشان از جایگاه ویژه‌ای است که شانس در زندگی ما برای خود دست و پا کرده است. 

رؤیای آمریکایی
وجود سرزمینی بکر در غرب دور که آب وهوای مهم‌تر از همه، ذخایر معدنی بی‌نظیری داشت، سرمایه‌داران بی‌شمار و سودجویان را به سوی خود کشید. از سوی دیگر

ادامه مطلب...

ویژگی های یک دوست خوب و شایسته

 

در روايات اسلامي معيارهايي براي دوست خوب ذكر شده است.

امام علي(ع) مي فرمايد: "دوست واقعي كسي است كه برادر خود را در سه حالت: گرفتاري، هنگامي كه غائب است و پس از مرگ ياري رساند".

دوست آن باشد كه گيرد دست دوست در پريشان حالي و درماندگي  

در جاي ديگر حضرت مي فرمايد:‌ "هر كس تو را به خانة آخرت فرا خواند و تو را در راه عمل كردن براي آخرت ياري رساند، دوست مهربان است".

در حديثي جامع امام حسن(ع) خصوصيات دوست خوب را اين چنين بيان داشته اند:‌ 

ادامه مطلب...

انتخاب نامزد اصلح از دیدگاه آیات، روایات، امام خمینی و مقام معظم رهبری

در جامعه ی مردم سالار دینی، انسان مختار و در انتخاب روش زندگی آزاد است و سرنوشت او طبیعتاً باید به دست خودش تعیین گردد.
با توجه به اینکه همه ی انسان ها باید بتوانند در امور مملکت خود که به سرنوشت آنها مربوط است دخالت داشته باشند و چون ممکن نیست که همه ی مردم مستقیماً در امور دخالت نمایند، لذاست که تشکیل حکومت برای زندگی اجتماعی ضرورت پیدا می کند.
پس مردم باید با رای آزاد خود فرد یا افراد صالحی را انتخاب نموده تا به نمایندگی از آنها اداره امور جامعه را به دست بگیرند.
بنابراین مردم عزیز ما باید با دوری از هر گونه تبلیغات سوء و غوغا سالاری که مراکز تبلیغاتی غربی و عوامل داخلی آنها به راه می اندازند، در پای صندوق های رای حاضر شده و با انتخاب اصلح (که ما در این گفتار به بررسی خصوصیات آن می پردازیم) سرنوشت فردی و اجتماعی خود را برای رسیدن به سعادت ابدی رقم بزنند.
انتخابات تعیین کننده سرنوشت فردی و اجتماعی است.
  

انسان با توجه به اختیاری که خداوند متعال به او عنایت کرده است می تواند سرنوشت فردی و اجتماعی خود را انتخاب کند و یا با نوع انتخاب خود سرنوشت خود را تغییر دهد.
«ان الله لا یغیر ما بقوم محتی یغیروا ما بانفسهم»[6]؛ به درستی که خداوند حال قومی را تغییر نمی دهد تا اینکه آنها خود حالشان را دگرگون سازند. و این بر اساس سنت هایی است که خداوند متعال در عالم قرار داده و هیچگونه تغییر و تبدیل نیز در آن راه ندارد و لذا انسان نتیجه کاری را که در دنیا انجام داده به صورت مادی و معنوی به طور قطع خواهد دید.

ادامه مطلب...

مطالب بیشتر...