آرشیو

هفته معلّم مبارک

امام علی علیه السلام: به احترام پدر و معلّمت از جای برخیز هرچند که فرمان روا باشی.

غررالحکم، ص136

اقتصادنا و اقتصاد ما

بیش از ۵۰ سال از نگارش کتاب اقتصادنا می‌گذرد. بسیاری از زوایای این گنجینه بزرگ از معارف اقتصاد اسلامی، نظام‌های اقتصادی، روش‌شناسی و فلسفه اقتصادی نه تنها تاکنون ناشناخته مانده بلکه از دیدگاه بنده برخی برداشت‌های نادرست از آن نیز شده است که فرصت طرح آنها در اینجا نیست. سؤالی که می‌خواهم توجه شما را به آن جلب کنم این است که نظریات شهید صدر در کتاب «اقتصادنا» به چه میزان و چگونه می‌تواند در «اقتصاد ما» به‌کار گرفته شود و فرآیند مطالعات اقتصاد اسلامی در کشور ما را که بعد از انقلاب اسلامی سرعت گرفت شتاب دهد و نقطه عطفی در این مطالعات باشد.

بنده بر این باورم که شهید صدر نخستین متفکر اسلامی است که قبل از انقلاب اسلامی، مسائل اقتصادی را با رویکرد سیستمی بررسی کرده است. دیدگاه بنده در اقتصاد اسلامی که قبل از انقلاب اسلامی بسیار متأثر از شهید صدر بود بعد از انقلاب اسلامی و استقرار نظام حکومت اسلامی، به «تنظیم و تدبیر امور اقتصادی مسلمین» با حفظ رویکرد سیستمی تغییر جهت داد که یکی از نخستین ثمرات آن برگزاری چندین نشست تخصصی در سال‌های نخستین انقلاب اسلامی در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام تحت عنوان «جایگاه احکام و تئوری‌های اقتصادی در تنظیم امور اقتصادی مسلمین» بود.

برخی نکات مرتبط با این رویکرد را در سخنرانی «نظریه‌ی تعادل عمومی در اقتصاد اسلامی: «رویکرد نظام‌سازی» در سومین کنگره‌ی جهانی علوم انسانی اسلامی که آبان ماه ۱۳۹۴ در تهران برگزار شد مطرح نمودم. اکنون می‌خواهم رابطه دیدگاه شهید صدر با این رویکرد را به اجمال تبیین نمایم. اجازه می‌خواهم در ادامه عرایضم، برخی نکات را به اجمال عرض کنم:

ادامه مطلب...

یاد_مرگ_قیامت

 

شیخ_صدوق رضوان‌الله‌تعالی‌علیه؛ از حضرت صادق علیه‌السلام روایت کرده که مردی از اَخیار را در قبرش نشاندند و گفتند: 

ما صد تازیانه به تو می‌زنیم از عذاب خدا، گفت: من طاقت ندارم. پس کم کردند تا رساندند به یکی و گفتند، چاره‌ای از یک تازیانه نیست.

گفت: به چه سبب مرا می‌زنید؟ گفتند، به سبب آنکه نماز خواندی روزی به غیر وضو، و گذشتی بر ضعیفی پس او را یاری نکردی.

پس او را یک تازیانه از عذاب الله زدند که قبرش مَمْلوّ از آتش شد.

منبع: بحارالانوار، ج٦، ص۲۲۱.

گفتار ناب

 

رسول اکرم (ص) می فرمایند:

شش چیز را برای من ضمانت کنید تا من بهشت را برای شما ضمانت کنم،

راستی در گفتار، وفای به عهد ، برگرداندن امانت ، پاکدامنی ، چشم بستن از گناه و نگه داشتن دست(ازغیر حلال)

معدن الجواهر ص53- نهج الفصاحه ص216-ح321

  

طرح سوال

  

آيا ولايت فقيه در کنار دولت باعث تعدد مراکز تصميم گيری نيست؟!؟

1 - در نظام جمهوري اسلامي ايران، از آن‌جا كه منشأ مشروعيت نظام، الهي و ديني است، اصل ولايت فقيه كه برگرفته از روايات و اصول و قواعد حقوقي اسلام است، بر مجموعه‌ي قواي سه گانه‌ي كشور از جمله قوه‌ي مجريه و مسئولان آن اشراف و نظارت دارد تا حافظ اسلامي بودن نظام باشد. ساير قواي موجود در نظام سياسي اسلام نيز به عنوان بازوان رهبري و زمينه‌ساز و مجري مقررات اسلام هستند. در چنين نظامي، هرگاه اين اصل تضعيف شود و يا ناديده گرفته شود، اصل مشروعيت نظام زير سؤال مي‌رود.

2- در اصول متعدد قانون اساسي، از جمله اصول 107 ، 57 ، 5 و 110 ولايت امر و رهبري نظام اسلامي ايران بر عهده‌ي فقيه عادل و با تقوي، شجاع، آگاه به زمان و مدير و مدبر نهاده شده است. بنابر اين، جايگاه رهبري در جمهوري اسلامي ايران - شرعاً و قانوناً - جايگاهي بس رفيع و عالي مي‌باشد. وجود و نظارت رهبري بر كليه‌ي شئون نظام، موجب اسلامي بودن نظام خواهد بود.

ادامه مطلب...

مطالب بیشتر...