آرشیو

روزه فقط تحمل گرسنگی و تشنگی نیست

 

قال امیرالمومنین علیه السلام :
الصِیامُ اِجتِنابُ المَحارِم کَمَا یَمتَنِعُ الرَجُل مِنَ الطَعامِ وَ الشَراب.

امام على علیه السلام فرمود:
روزه پرهیز از حرامها است همچنانکه شخص از خوردنى و نوشیدنى پرهیز مى‏کند.
[یعنی همانطور که از خوردن کناره گیری می‌کند باید از کارهای حرام نیز بپرهیزد].

انسان مسلمان در این ماه مبارک علاوه بر نخوردن و نیاشامیدن باید یک سری اصول اخلاقی را هم رعایت کرده و از رفتارهای ناپسندی چون غیبت، تهمت، دروغ و خرد کردن شخصیت مسلمان پرهیز کند. بنابر فرموده‌ی امیرالمومنین (ع)، بسیاری از افراد در ماه رمضان، فقط گرسنگی و تشنگی را تحمل می‌کنند و در حقیقت این افراد، روزه‌ی واقعی نگرفته‌اند و با انجام رفتارهایی ناپسند و گناه، روزه‌ی خود را باطل می‌کنند.

ادامه مطلب...

روزه های واجب، حرام و مکروه

 

روزه‌ هاى واجب عبارت است از:
روزه ماه رمضان؛ در هر سال واجب است همه افراد مكلف ماه مبارك را به شرحى كه در كتاب هاى فقهى بيان شده، روزه بگيرند.
روزه كفاره؛ در مواردى، براى انسان واجب مى شود كه به عنوان كفاره، به مدت دو ماه و يا كمتر، روزه بگيرد؛ مانند كفاره قتل، كفاره ابطال روزه ماه رمضان و كفاره نذر.
روزه قضا؛ روزه‌هايى را كه به دليل مسافرت يا بيمارى و يا مانند آن در ماه رمضان ترك شده بايد قضا كرد.
روزه بدل از قربانى؛ اگر حاجى در منا بر قربانى قدرت نداشته باشد، بايد ده روز (سه روز در سفر حج و هفت روز پس از مراجعت از آن) روزه بگيرد.
روزه روز سوم اعتكاف

ادامه مطلب...

فلسفه روزه داری در اسلام و نظر دانشمندان غرب درباره روزه!!

 

فلسفه روزه‌داري،تكامل جسم و جان است،يكي از دستورات خداوند به انسان‌ها،روزه‌داري است تا در سايه آن، انسان بتواند از هرگونه فساد و بيماري مصون بماند و با رهانيدن خود از دام‌هاي شيطان،خود را در مسيرانبياء و ائمه«ع» قرار دهد. قرآن،اين دستور را اين‌گونه بيان مي‌فرمايد: (هان، اي كساني‌كه ايمان آورده‌ايد،روزه بر شما واجب شد و اين دستور، نه تنها درباره شما،بلكه يك سنت الهي است كه به پيامبران گذشته و پيروان آنان نيز ابلاغ شده، پس روزه بگيريد، اميد است بدين سبب متقي گرديد.) دريك حديث قدسي، پيامبر«ص» از درگاه خداوند سؤال مي‌كند: اولين عبادت كدام است؟ خداوند پاسخ مي‌دهد: روزه. آنگاه رسول‌اكرم«ص» مي‌پرسد:پروردگارا، نتيجه و ثمره روزه گرفتن چيست؟ خداوند در پاسخ مي‌فرمايد:

ادامه مطلب...

آثار اخلاقی روزه و نتایج آن در سبک زندگی

 

آیات بسیاری در قرآن بر لزوم روزه و فوائد آن نازل گردیده، چنان که روایات فراوانی در خصوص آن از خاندان عصمت و طهارت، وارد شده که از بررسی همه آنها ارزش و اهمیت روزه و فوائد و لزوم آن استفاده می‌شود:

1. تقوی و خویشتن داری که بزرگترین سجیه و بالاترین خلق در انسان است.

2. یار و مدد کار آدمی است.

3. صورت شیطان را سیاه می‌کند.

ادامه مطلب...

معنا و حقیقت رمضان

 

رمضان مشتق از «رَمَض» به معنای شدّت حرارت، و حرارت سنگ، بر اثر شدّت حرارت خورشید آمده است. همچنین گفته شده که از «حرّ» گرفته شده که به معنای برگشت از بادیه به شهر می‌باشد. بنابر این وقتی گفته می‌شود، ارْتِمَاضاً [رمض‏] من الحزن؛ یعنی باطن آن مرد از غم و اندوه سوخت، یا وقتی گفته می شود، ارْتِمَاضاً [رمض‏] لِفُلان؛ یعنی براى فلانى اندوهگين شد، و همچنین وقتی گفته می شود، ارْتِمَاضاً [رمضتْ] كبدُهُ؛ یعنی كبد او تباه شد؛ مثل اين كه گونه ‏اى بيمارى آن را مى ‏سوزاند.

«رمضان» از «رميض»، به معناى ابر و باران در پايان‏ چلّهٔ تابستان و ابتداى فصل پاييز است كه گرماى تابستان را دور می‌كند. به اين دليل اين ماه را «رمضان» گفته‌اند كه بدن‌هاى آدميان را از گناهان می‌شويد.«رمضان» بر گرفته از «رمضت النصل ارمضه رمضاً» است؛ به اين معنا كه

ادامه مطلب...

مطالب بیشتر...