آرشیو

نشاط، نتیجۀ همۀ خوبی‌هاست!

مؤمنی که نشاط کمی دارد بهرۀ کافی از ایمانش نبرده!

نشاط یکی از مهم‌ترین مشخصات مؤمن است.

نشاط مؤمن یکی ناشی از ایمان و اطمینان او به خدای مهربان و حکیم است. یکی هم ناشی از محبتی است که به خدا دارد چون دارد به سمت آن‌چیزی می‌رود که دوستش دارد.

فرق فرهنگ دینی با فرهنگ غیردینی در موضوع نشاط این است که ...

اگر نشاط علامت مؤمن است، پس چرا مؤمنین این‌قدر گریه می‌‌کنند؟ پاسخ: ...

علت اصلی نشاط رزمندگان چه بود؟

استاد_پناهیان

ادامه مطلب...

ضرورت شکل گیری کاروان های راهیان نور

20 اسفند ماه سالروز یکی از سفرهای تاریخی رهبری به مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس در ایام راهیان نور است که به همت شورای فرهنگ عمومی کشور به نام «روز ملی راهیان نور» نامگذاری شد.حضرت آیت الله خامنه‌ای همواره سفرهای مختلفی به یادمان‌های دفاع مقدس در جنوب کشور داشته‌اند و در جمع زائران کاروان‌های راهیان نور سخنرانی کرده‌اند. روایت‌های ایشان از عملیات‌های مختلف، حماسه رشادت‌های رزمندگان و توصیه‌هایی که در مورد سفرهای راهیان نور داشته‌اند همواره تأکیدی بر توجه جدی به حرکت فرهنگی راهیان نور بوده است. حالا در 20 اسفندماه93 بازخوانی بخش‌هایی از سخنرانی امام خامنه‌ای در مورد راهیان نور و مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس در ادامه می‌آید:
خوزستان، نقطه‌ای است که در آن توطئه‌ دشمنان ناکام ماند
خوزستان، نقطه‌ای است که در آن توطئه‌ دشمنان ناکام ماند؛ خوزستان منطقه‌ای است که در آن محاسبات دشمنان اسلام غلط از آب درآمد. طاغوتِ عراق طور دیگری محاسبه کرده بود و پشتیبانان صدام - یعنی امریکا و دیگر عناصر اردوگاه استکبار جهانی - محاسبات دیگری کرده بودند. همت شما مردم، غیرت جوانان مسلمان از سراسر کشور و حمیّت و ایمان مرد و زنِ این سرزمین، محاسبات آن‌ها را از ریشه باطل کرد. جان‌هایی در اینجا قربان اهداف بلند اسلامی شدند؛ که این شهید عزیز ما - شهید چمران - یکی از نمونه‌های برجسته‌ آن است. یاد شهدا گرامی باد! یاد سرداران شهید و مجاهدان راه خدا گرامی باد! یاد شهیدان خوزستان و جوانان مخلص عرب - از اهواز و سوسنگرد و شادگان و حمیدیه و هویزه و دیگر مناطق این استان و شهیدان آبادان و خرمشهر - گرامی باد! اینها این کشور را بیمه کردند.
(بیانات در دیدار کاروان‌های راهیان نور در دهلاویه، 1385/01/05)

ادامه مطلب...

«دعای تحویل سال» به چه حقیقت مهمی اشاره می‌کند؟

 

قلب انسان به این سادگی تکان نمی‌خورد

دعای تحویل سال ، دعایست دارای مضمون بسیار عالی و به حقیقتی اشاره می‌کند که هر کسی راز این حقیقت را، عمیقا درک کند، گویی اختیار تمام عالم و عالم وجود خودش را در دست گرفته، ما در آغاز این دعا، خداوند را به این نام صدا می‌زنیم «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ‏؛ای کسی که قلب ها را منقلب می‌کنی.» امام صادق(ع ) می‌فرماید:«تکان دادن یک کوه آسانتر است از جا به جایی دل ها ؛ إِزَالَةُ الْجِبَالِ أَهْوَنُ مِنْ إِزَالَةِ قَلْبٍ عَنْ مَوْضِعِهِ.»(تحف العقول، ص358). قلب انسان به این سادگی جا به جا نمی‌شود. این قلب اختیارش دست خداست.

«دل»، منطقۀ اصلی قدرت خداست/ بیش از هرجا، قدرت خدا را می‌توان در «تکان دادن دل‌ها» دید!

دل، منطقه اصلی قدرت الهی است و اقتدار خدا اصلش،در دل، نشان داده می‌شود. در کرات ، ستارگان و آسمان‌ها ، در دریاها و امواج سهمگین آن، در زلزلزله و زمین لرزه‌ها و آتشفشان‌های بسیار مهیب، می‌توان قدرت خدا را دید، ولی بالاتر از همه‌ی اینها، می‌توان قدرت خدا را در تکان دادن دلها دید. آن کاری که جز پروردگار عالم، کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد، «تغییر حال» و «تغییر دل» است. اگر خواستید دل کسی را به دست آورید، اگرکسی با شما بددل شده و می‌خواهید به محبت تبدیل شود، در خانه خدا بروید. دلها دست خداست!

ادامه مطلب...

گفتار ناب

 

رسول خدا(ص):

خداوند به زنان مهربان‌تر از مردان است؛ و هیچ مردى، زنى از محارم خود را خوشحال نمی‌کند، مگر آن که خداوند متعال او را در قیامت شاد می‌کند.

«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى عَلَى الْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى الذُّکُورِ وَ مَا مِنْ‏ رَجُلٍ‏ یُدْخِلُ‏ فَرْحَةً عَلَى‏ امْرَأَةٍ بَیْنَهُ‏ وَ بَیْنَهَا حُرْمَةٌ إِلَّا فَرَّحَهُ اللَّهُ تَعَالَى یَوْمَ الْقِیَامَةِ»

نوروز و سنت فرهنگی اسلام

 


«نوروز» عیدی ماندگار در بین ایرانیان است. تعطیلات نوروزی، مسافرت و سیر و سفر، صله رحم، نو شدن و پوشیدن لباس‌های نو و زیبا، خانه تکانی، آشتی افراد قهر با یکدیگر و... از سنت‌های نیکوی نوروز در بین ایرانیان است. در این مقاله سعی شده است که به راز ماندگاری نوروز و سنت‌های پسندیده آن در جامعه ایرانی به ویژه بعد از تلاقی آن با اسلام اشاره شود. اینک مطلب را از نظر می‌گذرانیم:
ویژگی ادیان و شرایع قبل از اسلام
الف) منطقه خاورمیانه
پیش از ظهور اسلام، ادیان و شرایع چندی در خاورمیانه وجود داشت. هر یک از این ادیان و مذاهب دارای مناسک آیینی و سنت ها و آداب و رسوم چندی بوده اند که بدان از آیین دیگری بازشناخته می شدند. البته به جهت همزیستی و خاستگاه مشترک، همان گونه که تفاوت های آیینی و رسومی در میان ایشان وجود داشت، برخی از مشترکات نیز وجود داشت که می توانست به عنوان عناصر و مؤلفه های همزیستی مسالمت آمیز میان پیروان ادیان و شرایع مختلف عمل کند. از این روست که نه تنها در برخی از

ادامه مطلب...

مطالب بیشتر...